Stugvecka vid älven..

Varken man vill det eller ej så närmar sig semestern sitt slut.
En del av den sista veckan tillbringade vi vid Torneälven, i Kurkkio där Pers kusin har en stuga som vi brukar få låna.

Vi kom dit på kvällen den 28/7 och såg till vår glädje att "stugvärden" var på plats:


Denna gång var det en vit ren som vaktat stuga.. En stolt krabat som dök upp ett par gånger till under vår vecka i stugan.


Jag hade packat med mig både böcker och handarbete eftersom det utlovats ganska trist väder under de kommande dagarna, men det visade sig bli betydligt mer solsken än vi vågat hoppas på.
Det ledde till bad ute i älven, både med kläder på och kläder av som synes..


..och Per och jag kunde ägna två soliga eftermiddagar åt hjortronplockning, vi fick ihop några liter så nu är läget stabilt i frysen igen.
Eftermiddagarna/kvällarna ägnades åt fiske och trevliga stunder vid elden nere på stranden. Och faktiskt hade vi så pass tur även med fisket att vi kunde avnjuta färskrökt/halstrad harr (och öring en gång) till kvällsfika i stort sätt varje kväll.


Fisket var för övrigt det vi mest såg fram emot.. Det gick ju inte så värst bra för mig och Per när vi prövade fiskelyckan uppe i Kvikkjokksfjällen, så nu skulle vi minnsan bevisa att älvens fiskar inte kunde lura oss..
Även Eloise var riktigt ivrig.. Ska sanningen fram var hon den av oss som mest såg fram emot att få fiska, och visade sig där ut, väl på plats, vara den med det allra största tålamodet.. och med den med allra största fiskelyckan.
Hon slog personligt rekord i harrstorlek. Två gigantiska harrar drog hon upp (plus en massa mindre också), varav den största var hela 44,5 cm lång:


Den kvällen var vi mätta kan jag lova.
Dagen efter slog hon personligt gäddrekord.
En bjässe på 76 cm och drygt 2 kg:


När hon dragit upp den på land och skulle ha hjälp av sin far med att befria den från draget och klubba ihjäl den suckade en smått förskäckt Per:
-Jisses, vilka monster..!
Han är inte världens tuffaste när det gäller Stora Fiskar med Vassa Tänder i Stora Gap kunde jag flinande konstatera..

Pers fiskemål var att fånga älvens stora öring. Han hade förbrett med tubflugor, flugkast, spinnare, drag.. ja, det mesta som fina öringar kan tänkas gilla.
Första kvällen fick han en stor id, till sin stora besvikelse.
Andra kvällen fick han också en stor id. Då svor han tyst.
Tredje dagen fick han också en id, denna gång en ännu större. 
Vid det laget började jag tycka att det var på tiden att han också visade upp sina fångster för mig "fotografen":



..men han gillade inte idén. Och kommenterade den stora bjässen i håven med orden:
-Slemmig & äcklig.. nu ger jag snart upp! ..och därefter fick jag hjälpa till med att ta loss den från kroken och släppa ner den i älven igen.
Och jag då.. nja, ingen storfiskare bor det i mig, inte. Men det nappade betydligt mer vid älven än uppe vid fjällsjön så även jag fick äran att dra upp några harrar och en gädda (dock betydligt mindre än de Eloise fick).

Fågelskådandet hade däremot semester.. Jag har inte känt mig riktigt på "fågelhumör" under den här semestern så kameran och kikaren har fått vila.
En tjäderhöna bjöd dock upp till fotografering under en av våra hjortronplockarturer så den får vara med här som avslutning på denna semester 2010:




Kommentarer
Postat av: Peter

Ser ut som att ni hade det riktigt härligt. Vilka bamsefiskar, jag gillar att fiska men har inga större krav på att få napp så egentligen kanske det inte är fisket jag gillar..... Kan tänka mig att badet var uppfriskande om man säger så ;-). Ha det gott.// Peter

2010-08-11 @ 09:17:59
URL: http://haspet.blogspot.com/
Postat av: Kirsti

Ja..det var en härlig vecka vid den uppfriskande älven! ..och fisk är gott, även när någon annan fångat den. :)

Ha det gott du me!

/Kirsti

2010-08-19 @ 19:14:50
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0