Svanar, gäss, järpar..

..och annat trevligt!

Denna lördagförmiddag fick jag följa med på en riktigt trevlig fågelskådartur tillsammans med Gunborg, Sarah och Johan.
Med bil for vi mot Heden och därefter till Långsjön.. Det var väldigt mycket vinter kvar ute på fälten och isen låg kvar på de flesta vattendragen men vi såg ändå en hel del fåglar.
Redan vid starten visade sig två tranor ute vid Bodsvedjan här i Boden.. årets första för min del, det känns alltid lite extra trevligt!

Sen skådades svanar, gräsänder, kanadagäss, knipor.. och en mycket stor bäverhydda såg vi också efter vägen.

Det mest oväntade blev dock ett par järpar som befann sig alldeles intill vägen. Dock inte så värst villiga på att ställa upp på foto, så som vanligt blev det "bakifrånbilder" för min del..

..och sedan försvann den snabbt ner i diket och vidare ut i skogen. Men det var första gången jag lyckas se den skygga, och snygga!, fågeln på så här nära håll, det var riktigt kul!

På vägen hem var det sedan tänkt att jag skulle invänta Per och barn inne i Boden och shoppa lite tillsammans med dem, men de dröjde så länge med att fixa lunch med mera hemma så jag tog mig en lördagspromenad hem istället. Vädret har varit lite aprilaktigt med friska vindar, enstaka snöflingor i luften varvat med solsken, men jag hade medvind hem så det blev en riktigt skön promenad.
Tofsvipan jag mötte efter vägen hade dock kraftig motvind, så tofsen låg nästan platt på huvudet på den med jämna mellanrum.


En bra start blev det därmed på denna lördag, och nu väntar en skön eftermiddag och kväll på hemmaplan.
Och hoppas att det blir många fler skådarturer här framöver med mina nyfunna fågelintresserade vänner! Det är trevligt att få vara ute med likasinnade!


Kommentarer
Postat av: Cyrene

Så många trevliga arter du fick skåda, ripan var en riktig snygging! Får titta in här för att lära mig de oliak sorterna så att jag inte gör bort mig igen som med bofinken!;)

/Cyrene

2010-04-24 @ 16:27:27
Postat av: Elsa

Fina bilder ju! Riktigt nära har du kommit också. Vad vacker den är -järpen. Å ,man vill bara ut nu, hemskt att sitta hemma innanför fyra väggar:(



/Elsa

2010-04-24 @ 19:11:52
Postat av: NatureFootstep

Järpen såg ju trevlig ut, men vad kallt det verkar vara fortfarande.

2010-04-25 @ 00:33:38
URL: http://nfbild.blogspot.com/
Postat av: Eija

Nån järpe har jag inte fått se men däremot har jag fått se sothöns i Stadsviken, Haparanda..

2010-04-25 @ 21:20:48
Postat av: Kersti

Fina fågelbilder som vanligt. Mycket vinter kvar hos dig. Här är all snö borta och vårblommorna blommar för fullt.

2010-04-28 @ 21:22:24
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Lisa

Vilken fotograf du är. Så fina bilder.

2010-05-02 @ 19:52:43
Postat av: Kirsti

Stort tack för alla era kommentarer! Våren är sen här hos oss i år, och fortfarande finns snö kvar på många ställen, men kommentarerna värmde kan jag lova! :)



/Kirsti

2010-05-02 @ 20:50:31
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/
Postat av: Paula

Fantastiskt va mycket pippifåglar, jag inväntar svalorna, brukar landa här i början av maj. Det blir så hemtrevligt när de flyttat in under takåsen.

2010-05-02 @ 22:09:29
URL: http://paulaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0