Nötväckan..

..den ovanliga fågeln.

 

Jag rensade lite blomkrukor m.m. ute i garaget denna söndag och hittade en halvfull säck med överblivna fågelfrön sedan i fjol.

Kom att tänka talgoxen som i går undersökte den tomma fröautomaten så grundligt.. och tog därför en näve frön och lade ut dem i det fågelbordet som står ute året runt.

-Skoj att se om mesarna dyker upp tänkte jag och gick ut och fortsatte röja i garaget.

 

När jag kom in en stund senare mötte mig en oväntad syn ute vid fågelbordet..

Det var inte bara en nyfiken talgoxe där, utan massor av fåglar!

Jag satte mig ner vid fönstret och räknade under de följande 15 minuterarna in följande besökare:

2 pilfinkar, 1 gråsparvshane, minst 6 talgoxar, 1 grönfink (vågade sig dock inte fram till bordet), 1 bofink (höll sig nere på marken och tog hand om det mesarna slängde ner), 1 blåmes, 2 talltitor, två skator och en nötväcka!


Pilfinkar, talgoxar..


Det var mer livat och gruffigt vid matbordet än vad det brukar vara under kyliga vinterdagar!

Så döm om min förvåning.. hade ju ingen aning om att alla dessa arter höll till här i närheten.

 

Två talltitor lite osams med varandra..



Och den största förvåningen väckte då alltså nötväckan.

Den hör ju till de mer ovanliga fågelbordsgästerna här uppe på våra breddgrader har jag fått lära mig under de senaste åren.

(Jag som vuxit upp med fågelbord utanför fönstret nere i Mälardalen hade i början lite svårt att förstå hur ovanlig  denna fågel egentligen är här i Boden.. där nere förekom den ju i flera exemplar varje år vid fågelbordet, och som liten flicka tämjde jag t.o.m. en nötväcka så den vågade hämta nötter ur handen på mig..)

 



Dagens fågelöverraskning får därmed nötväckan stå för.
Och jag ser med spänning fram emot vinterns fågelmatning..
Hoppas den bestämmer sig för att stanna!


Kommentarer
Postat av: Christina

Vilken fest de fick och vad roligt att få se så många olika fåglar direkt vid fågelbordet. Hoppas det fortsätter i vinter!



Christina

2009-09-13 @ 18:26:43
URL: http://htp://havsutsikten.blogspot.com
Postat av: Eija

Hmm.. Jag som aldrig sett en nötväcka här uppe.. Grattis till det tomtkrysset..

2009-09-14 @ 07:04:17
Postat av: Elsa

Varför ska bara bodensare få besök:(

2009-09-15 @ 21:50:08
Postat av: Anneli

Vilken rusning det var till restaurang Kirsti :). Måste vara ett 5 stjärnigt ställe.Nu får du allt ligga i för att gästerna ska återkomma.

2009-09-19 @ 16:49:21
URL: http://arctosphoto.wordpress.com
Postat av: Kirsti

Christina:

Ja, hoppas verkligen de bestämmer sig för att hälsa på fler gånger under den långa, annars så trista vintern! De förgyller trädgårdstillvaron en hel del! :)



Eija:

Tackar! Ja, kul är det, och idag, en vecka senare är de två!! Fortsätter det så här kommer solrosfröna ta slut fort..:)



Elsa:

Välkommen till Boden och hälsa på du med! ;)



Anneli:

Ja, man skulle kunna tro det.. men än så länge får de små liven faktiskt äta lite insekter och annat i trädgården också! Kan ju inte bjuda dem på delikatesser året runt..:)



/Kirsti



2009-09-20 @ 17:02:27
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0