Grå rariteter..

..på en söndag.

 

Morgonen började med två nötväckor ute i trädgården..


 

 




En har därmed blivit till två och det ser ut som att fjolårets nötväckepar är tillbaka!

Senare under dagen gjorde Per och jag en tur ut till Storavan strax utanför Boden. Jag var mest bara ute efter att rekognosera lite inför Strandskatornas radiointervju.. Ville se om det fanns några fåglar överhuvudtaget ute vid Avans våtmark denna tid på året.

 

Redan efter vägen dit blev det ett hastigt stopp eftersom en rovfågel kretsade uppe i luften. Den uppvaktades aggressivt av två skator och en kråka.. och blev snabbt bortjagad.




Motljus och långt avstånd gjorde identifieringen svår men visst ser det väl ut som en hök? Duvhök eller sparvhök.. ja, det låter jag vara osagt.



 

Väl framme vid Storavan verkade det vid första anblicken nästan fågelfritt.. Enstaka måsfåglar långt ute på sjön och en ganska stor flock med Storskarakar närmare det andra fågeltornet på motsatta sidan sjön.

Vi tog fikat med oss och promenerade efter stigen vid stranden, bort till det andra tornet. Drack varsin kopp kaffe och.. mitt i alltihopa flyger två stora grå fåglar upp från vasskanten långt till höger om oss.

Två tranor.. var första tanken men snabbt ändrades det till

-Men kolla, två hägrar!!




Det är första gången både för mig och Per, här uppe i dessa trakter.. Vi har sett hägrar på andra håll i landet, men icke i Boden så det blev ett mycket trevligt kryss i boken.



 

Därmed kan väl denna söndag sammanfattas med orden:

Grå fåglar förgyller tillvaron!


Kommentarer
Postat av: Elsa

Men Kirsti det där var ju riktigt bra bilder både av rovfågeln med uppvaktning och hägrarna. Vilken kryssdag ni fick! Härligt att se! Jag är avundsjuk.

2009-09-20 @ 21:15:51
Postat av: Maria

Jättefina bilder! Jag har samsats med ett par hägrar vid havet i sommar, men dessvärre inte lyckats få nå fina bilder än... :-( De är så skygga, men ack så vackra!

Ha det gott!

Kram/Maria

2009-09-23 @ 10:20:20
URL: http://maria-plivetsstig.blogspot.com/
Postat av: Kirsti

Elsa:

Tackar, tackar.. :)



Maria:

Tack! Jo, skygga var hägrarna här också.. men det är ju lite det som är tjusningen med att försöka fotografera fåglar..det lyckas liksom inte alltid! :)..men när det väl gör det är det desto roligare!

Ha en fin helg!



/Kirsti

2009-09-26 @ 09:58:31
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0