Svalan..

..rapportsystemet för fåglar.

 

Under flera år har jag tänkt tanken men inte kommit till skott.

Jag har klickat mig in där, klickat runt, försökt förstå mig på menyer och listor.

Klickat på ”Start” och klickat på ”Bli rapportör”.

Hittat trevliga ”Dagens fågel”- rapporter från både norr och söder.

Tittat på fina foton i Bildgallerierna.

Och samtidigt har jag som sagt var tänkt:

-Borde bli rapportör och börja rapportera de fåglar jag ser.. Borde ju bidra till rapportsystemet. Borde ju bli medlem och få eget bildgalleri, egna skådarlistor, egen obs-bok..

 

Det hela handlar om något så enkelt, trevligt och spännande som Svalan.

En databas där det finns massor att läsa, lära, skåda.. Man kan ta del av var folk runt om i landet sett i fågelväg. Foton, skådarlistor.. och även en trevlig liten funktion som heter ”Fågelbordsövervakning”.

 

Det tog mig flera år innan jag kom till skott och fyllde i mina uppgifter där under fliken ”Bli rapportör”.

Det hände i augusti i år och efter det har jag så smått börjat knappa in mina fågelobservationer. Mycket tack vare att jag blivit peppad av en och annan ”Strandskata”.

 

Nu har jag börjat förstå mig på systemet. Hittar bättre och bättre i menyerna. Vågar klicka mig längre in bland alla sidor och finner nya, intressanta finesser hela tiden.

 

Om man frågar Per vad jag hittills tyckt om Svalan blir svaret garanterat:

-Svordomar och ”Jag fattar nada!”-kommentarer blandat med irriterade tangent-tryckningar!

Det är nämligen så det låtit om mig när jag under tidigare år försökt förstå mig på Svalan. Jag tyckte länge att det var komplicerat och rörigt.

Men nu svär jag inte längre utan utbrister allt oftare:

-Åh, vad fiffigt!  och –Titta så bra!

 

Plötsligt har det vänt!

Jag börjar gilla Svalan.

Mer och mer..




Vissa fågelbordsgäster går dock inte att rapportera in på Svalan.. men är ett trevligt besök ändå!
(Foto från i söndag då en igelkott gjorde en kort visit.)


Kommentarer
Postat av: Garntrollet

Se där... Ibland hittar jag inte riktigt på Svalan, det tog mig ganska lång tid att få fram min årslista :-) Visst kan man rapportera in igelkottar :-) Fast under huvudmenyn Artportalen (artportalen.se) där finns för däggdjur och groddjur.



Jag har missat att rapportera några "vanliga" fåglar, man kan ju inte rapportera in varje liten fågel man se varje dag, men har lagt in några idag (som var och kikade om vi fyllt på matkorgen) :-) Fast i år har vi inte hört en enda gök, sett en enda gulärla eller bivråk och grönfinkarna har i det närmaste varit lika med noll :-( Däremot hörde vi en kattuggla som jag inte har rapporterat in (tror jag, ska kolla). Och "ormvråken" jag hade på bild i bloggen för någon vecka sedan kanske kan vara en fjällvråk (som någon kommenterade).



Jag har suttit och kört lite på Cybird idag. Har hittat min absoluta svaga punkt: sångare och trutar... Surtrutar :-) Grrr..

2009-10-15 @ 23:13:30
URL: http://www.garntrollet.se
Postat av: NatureFootstep

jag har rapporterat både fåglar, fjärilar och kallblodiga. Men jag kom av mig i somras när de inte klarade av att hantera den stora mängden bilder. Kanske dags att börja igen då.

2009-10-17 @ 16:08:40
URL: http://nfbild.blogspot.com
Postat av: Kirsti

Garntrollet:

Skönt att höra att jag ine är ensam om att tycka att Svalan är lite krånglig.. :)

Konstigt, jag har inte heller hört någon gök i år! (Jo, i Muddus nationalpark..där fanns flera, men ingen har hoat här i Boden i år!)

Det där Cybird ska jag undersöka någon kväll..har inte varit in där ännu men det verka ja vara ett bra ställe! :)

Lycka till med alla surtrutar med co! ;)

Ps. Jag har också problem med dom..)



NatureFootstep:

Ja..det har tydligen varit strul med rapporteringssystemet under en längre tid.. men nu verkar det fungera.. Jag lär mig mer och mer för var dag som går..och än så länge håller jag mig nog bara till fågelavdelningen..:)



/Kirsti

2009-10-17 @ 23:29:28
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0