Skrika åt en nötskrika?

Under veckan som gått har det varit strykande åtgång på nötblandningen jag fyllt talglådan med.
Konsumtionen ökade plötsligt med nästan 100%.. I torsdags kväll hängde jag ut en välfylld låda och stirrade förbluffat på den på fredagseftermiddagen när jag kom hem från jobbet. Lådan var nämligen helt barskrapad. Inte en nötbit kvar.

Började undra om mesarna drabbats av bulimi. En fylld låda brukar nämligen räcka i minst en vecka, oftast betydligt längre.

 

Idag var det så lördag.. och ledigt från jobbet.

Och min plan var att övervaka talglådan. (Hängde ut en ny, välfylld sent i går kväll.)

 

Med ”övervakningskameran” i beredskap slog jag mig ner vid köksbordet strax efter frukost.. och det dröjde inte länge förrän en misstänkt dök upp!

 

Jag brukar ha besök av nötskrikor lite då och då vid fågelborden.. De är ganska försiktiga av sig, gör ingen större skada.. äter oftast av fröna de andra fåglarna slängt ner på marken..

 

..men dagens nötskrika såg ut att ha helt andra planer:



 

Jag lät övervakningskameran klicka några bildsekvenser.. och därmed var gåtan med ”Rekordsnabb tömning av talglåda” löst:








 

Jädrans nötskrika! Den har tuffat till sig betydligt sedan i fjol!
Mina talglådor har fått vara i fred från både skator och skrikor ända tills nu..

Till råga på allt dök ytterligare en nötskrika upp strax efter att jag stängt av kameran.

Två glupska, modiga, smidiga skrikor som det inte ens lönar sig att skrika argt åt..

 

I kväll är talglådan åter nästan tom.

Men nötskrikorna kan glömma att de ska få denna lyxutfodring hela vintern lång!

I morgon ska jag blanda ny nötsmet och tillverka talgklockor i stället. Den formen av ”upp- och nervänd”, hängande kruka med talg tror jag inte dessa tuffingar vågar sig på.

Inte ännu i alla fall.

Men kanske bäst att ta i trä innan jag tänker den tanken högt.


 
"Boven", med bevismaterial kvar på näbben..


Kommentarer
Postat av: Bea

Fniss...känner igen fenomenet. Nu på eftermiddagen satt vi vid köksbordet och grämde oss över att de "stora" fåglarna äter så glupskt. Hackspetten och ett antal nötskrikor :)

Vad gör man då, spinner in de åtråvärda talgbollarna (eller lådan) med spoltråd för att inte komma åt så stora bitar :)

Men...de underhåller definitivt också ;)

Må gott! /Bea

2009-10-24 @ 17:56:20
URL: http://naturensvingslag.blogspot.com
Postat av: Elsa

Lyckliga dig! Hade varit salig över sånt fint besök!

2009-10-24 @ 21:51:17
Postat av: Eija

Det var en rolig berättelse... Dom är finurliga dom rackarna:)

2009-10-25 @ 07:07:58
Postat av: Cyrene

hahaha! Såg på coop igår en uppfinning som skulle passa perfekt. Tänk dig en rund boll av grovt nät som småfåglar kommer igenom och så i mitten sitter mataren för frön eller annat! det skulle vara något för dina nötskrikor att knäcka den "nöten"!

/Cyrene

2009-10-25 @ 10:04:43
URL: http://bartap839.blogspot.com/
Postat av: Maria

Hahaha! En sån lurig rackare! Här på min lilla balkong brukar en glupsk skata dyka upp med jämna mellanrum...och den formligen halsar i sig frön! Har inte lyckats fånga den med kameran än, men jag ger mig inte....snart kommer bildbevis även på den filuren!

Ha en fin söndag!

Kram/Maria

2009-10-25 @ 12:08:52
URL: http://maria-plivetsstig.blogspot.com/
Postat av: Hannu

Vackra bilder på boven, den lär komma på nytt, nötskrikan är en återfallsförbrytare :)



mvh/Hannu i öst

2009-10-25 @ 21:36:36
URL: http://hannusfgelochnaturblogg.blogspot.com
Postat av: Kersti

Vilken buse, precis lika fräck som skatorna här hemma.

2009-10-26 @ 20:19:21
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: NatureFootsteps Fåglar

oj, oj, vilka bilder du fått. Visst kan jag förstå att det blir problem. Men jag skulle varit glad ändå. Jag har aldrig sett dom så nära någon gång.

Här är det bara den tjuvaktiga skatan som tjuvar. :)

2009-10-26 @ 22:39:55
URL: http://www.nfbird.blogspot.com/
Postat av: Haspet

Glupsk kanske, men jag tycker att den är jättevacker. Brukar kolla in den när den kommer till "matplatsen" på landet men jag har aldrig lyckats få en bra bild på den. Kanske måste man hålla sig inomhus och fota genom fönstret? Hoppas du får en skön helg. // Peter

2009-10-31 @ 11:25:55
URL: http://haspet.blogspot.com/
Postat av: Kirsti

Stort tack till er alla kommenterare! Vad glad jag blir över att se att det finns så många fågel- och nötskrikevänner där ute! :)

Ps. Bör kanske nämnas att jag fortsatt tillverka talglådefyllning åt nötskrikorna..fast i lite mindre skala. De verkar må gott båda två och äter med god aptit så fort "lådan" serveras. :)

/Kirsti

2009-10-31 @ 15:37:36
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0