Koltrast..

..i Boden.

 

Faktumet att Sverige är ett avlångt land bevisar sig för mig med jämna mellanrum när jag skådar fåglar.

När man som jag vuxit upp nere i Mälardalen är t.ex. en koltrast ingen raritet. Vid min fågelmatning i en trädgård norr om Stockholm fanns varje vinter minst 4-5 koltrastar som slogs om utrymmet och äpplena jag lade ut under utejulgranen.

 

Nu när jag bott ett antal år uppe i Boden har jag nästan glömt bort att man kan få besök av koltrast i sin trädgård.

De svarta, ljuvligt sjungande trastarna finns här uppe också.. men inte alls i samma mängd som söderut.

Ett enda år har jag hittills haft besök av koltras vid fågelbordet här i Sävast.. Den trasten kom hit på självaste julafton och stannade långt in på vårvintern. Det var vintern 2006/07.. alltså året innan mitt bloggande började så därför är han inte presenterad här.

När jag tänker efter har jag nog inte lyckats fota en enda koltrast i vår trädgård sedan dess.. Jag har hört dem sjunga här runtomkring under vårarna.. men att få besök av dem, det hör till ovanligheterna.

 

Men idag hände det!

En koltrast smög försiktigt omkring i en av blomrabatterna!

Han kikade blygt fram när jag fotograferade ”rariteten” i min Sävastträdgård.

Sedan flög han i väg söderut efter gatan..

..och jag tackar för det oväntade och mycket trevliga, men ack så korta, besöket denna gång!


Koltrastbesök, 11/10-2009


Kommentarer
Postat av: Bert

Jag såg att koltrasten som förmodligen tillbringar somrarna och häckningen på vår granntomt, senast i helgen som var. Den brukar vissa år stanna kvar rätt länge. Även efter att snön lagt sig. Men bara hanen, verkar det som. Om den "flyttar", så tror jag inte att det bär iväg så långt. För i mars är den hos oss igen.



Jag har stuga på Rånlandet vid havet utanför Råneå.

2009-10-12 @ 21:54:54
URL: http://ogonblickinorr.blogspot.com
Postat av: Kirsti

Bert:

Ja, de är tuffa trastar.. Antar att den koltrasten (även det en hanne) som tillbringade en (nästan)hel vinter hos oss för några år sedan kom norrifrån och bestämde sig för att stanna här eftersom det fanns mat.. Den försvann sedan plötsligt tidigt under vårvintern.. Kanske till Råneå.. ;)

/Kirsti

2009-10-13 @ 19:29:39
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0