Nötskrikor..

..och 100% gråväder.

 

Novembervädret visar sig inte från sin bästa sida just nu.

Inte ens mitt på dagen råder dagsljus, utan något som mer liknar skymning.

Och all vit, fin snö ha smält bort under de senaste plussgradiga dagarna.
Till råga på allt har jag tillbringat dagarna denna vecka under en varm filt i soffan.. med huvudvärk och lite feber.

Tristare än trist.

 

Det är därför man blir glad åt det lilla när det plötsligt dyker upp!

Idag bestod ”det lilla” av hela tre nötskrikor som valde mitt fågelbord att proviantera under..

Fram med kameran! Bara några meter utanför fönstret höll de vackra fåglarna obekymrat på med att rota runt blad fröna andra fåglar slängt ner på marken..

 

Jag klickade iväg ett antal bilder.. och njöt av skrikorna skådespel. De betedde sig som tre mycket stolta herrar..med full koll på varandra. Ingen tilläts äta för länge på samma plats utan att någon av de andra två bryskt jagade bort den och själv tog över just den kvadratdecimetern av fröhögen.. Så höll det på under flera minuter.

Och jag kände mig betydligt piggare efter att äntligen fått något att fotografera och titta på.

 

Men.. att fota genom fönstret, en grådisig dag då ljuset är i stort sätt lika med noll.. Det kan kort och gott sammanfattas med:

Bättre bilder har definitivt tagits.

 

Skärpan på en hyfsat stillasittande nötskrika kan ju godkännas, med nöd och näppe.

Medan kompisen, som inte höll huvudet stilla, i stort sätt kan kallas halshuggen.



 

Nåja, vad är väl en soligt fin höst/vinterdag.. annat än efterlängtad!


Kommentarer
Postat av: Bea

Trist med gråväder och dessutom att ligga under filt med feber är ju inge större höjdpunkt heller.

Däremot kan man roa sig att fota genom fönstret och nötskrikorna verkar oberörda.

Dom finns det gott om hos mig vid fågelborden och jag är varje år lite kluven i tanken, när de äter så glupskt av "småfåglarnas" mat.

Krya på dig! /Bea

2009-11-19 @ 20:26:37
URL: http://naturensvingslag.blogspot.com
Postat av: Kersti

Hos mig syns varken fåglar eller sol. Jag vet inte vart de tagit vägen.

2009-11-19 @ 22:14:17
URL: http://plommenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0