Härfågel..

..ett nytt livskryss!

I torsdags kom rapporter om att en härfågel dykt upp i Unbyn, en liten by strax utanför Boden.. inte alls långt i från där vi bor.

Typiskt, en vanlig vardag är ju jag på jobbet under dygnets ljusa timmar..
Nåja, tänkte man, jobbade vidare och hoppades att rariteten, mot förmodan, skulle stanna kvar i byn till helgen.

Lördagen kom och vi var fullt upptagna med gäster och barnens olika Halloweenaktiviter.. Dagen gick och på kvällen ser jag på Svalan att härfågeln setts även denna dag ute i samma by.
Attans.. tänkte jag, och sa till Per att söndagen kommer att vigas åt Härfågelskådning! Vi ska till Unbyn, vad som än händer!

Det blev söndagmorgon, strålande solsken, nollgradigt, vindstilla.. och på Svalan rapporteras det att härfågeln är kvar på samma plats!
Så vi åkte dit..
..och såg den!

Vilken lycka!
Ett nytt kryss i fågelskådarboken.. Och en fågel som jag sent skall glömma! Lite skymd av grässtrån då och då, men..



En mycket vacker raritet.. som sällan skådas i vårt avlånga land.
Den vandrade lungt omkring på en gräsplätt intill ett hus, letade mat.. och skådades av flera fågelskådare som, liksom jag, åkt dit för att se den.






En söndag som denna kan bara sammanfattas med: Lyckad! 


Kommentarer
Postat av: Garntrollet

Grattis till krysset! Vilka härliga bilder. Den är inte så stor..? Är det denna som kommit från Piteå-trakten måntro?

2009-11-01 @ 17:11:44
URL: http://www.garntrollet.se
Postat av: Eija

Jag håller med om att det var en lyckad helgskådning.. Det är inte varje dag man får se en sån skönhet..

2009-11-01 @ 21:14:52
Postat av: Bea

Men...Grattis Kirsti!

Såna ögonblick går inte av för hackor! Så vacker han är, Härfågeln!

Ha en bra vecka!/Bea

2009-11-02 @ 08:10:56
URL: http://naturensvingslag.blogspot.com
Postat av: Ölandsvindar

Grattis till härfågeln och de fina korten. Min första härfågel såg jag genom fönstret i vardagsrummet rakt över vägen i grannens stenparti.Utan kikare! Man tror knappt sina ögon vid ett sådant tillfälle.

Hälsningar

Kerstin

2009-11-02 @ 19:14:41
URL: http://spanskavillan.blogspot.com
Postat av: Cyrene

Jösses, vad häftigt! Vilka fina bilder du lyckades ta! Vad har du för zoom?

/Cyrene

2009-11-03 @ 07:31:28
Postat av: Byisen

En sån HÄR fågel har då jag aldrig sett. Kul att ni fick sen den när den var i trakten.

2009-11-03 @ 13:08:31
Postat av: Kersti

Det var en fågel som till och med jag skulle känna igen om jag såg den. Synd att det troligtvis inte kommer att hända för vilken vacker fågel det är.

2009-11-03 @ 22:17:51
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: NatureFootstep

åh, vilken lycka. Det är bara att gratta till upplevelsen. Den ser så "afrikansk" ut att man tycker det är konstigt att den är här.

Själv såg jag säsongens första strömstare och var glad för det :)

2009-11-05 @ 09:01:35
URL: http://nfbild.blogspot.com/
Postat av: NatureFootstep

adressen t fågelbloggen, det andra var min natursida :)

2009-11-05 @ 09:02:36
URL: http://nfbird.blogspot.com/
Postat av: Kirsti

Garntrollet:

Nej, den är inte så stor, härfågeln..som trast ungefär, men med lång näbb! Ja, ingen aning varifrån den dykt upp..och den är tydligen kvar vid samma skola fortfarande, nu en vecka senare! Och det har snöat drygt en dm.. Stackars fågel!



Eija:

Nej, verkligen inte! Nu får vi säkert vänta länge på nästa tllfälle!



Bea:

Tackar!! Och ha det gott du med!



Ölandsvindar:

Tackar! Oj, vilken härlig upplevelse att upptäcka sin första härfågel så som du gjorde!! Det är precis så man vill att livskryssen ska dyka upp..helt oväntat!! :)



Cyrene:

Tackar! Och jo, en häftig upplevelse! Och den var rätt orädd.. Kameran har 300 zoom..



Byisen:

Nä..inte hade jag heller sett den Där fågeln förr.. :) Kul att du besöker min blogg!!



Kersti:

Ja..säg aldrig aldrig.. Jag trodde inte heller att jag skulle få tillfälle att skåda en härfågel under min livstid.. :)



NatureFootstep:

Tackar! Jo, den ser ut som en förrymd burfågel.. :) Och strömstaren är ju härlig! Den hoppas jag få se senare i vinter.. I fjol fanns två st vid ett vattendrag här i närheten..



/Kirsti

2009-11-07 @ 20:28:18
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/
Postat av: NinaVästerplana

Tack för de vackra bilderna.... vilken känsla det måste varit o få se den irl....

Jag får trösta mig med hackspett o fasanerna ;-)

Ha´t himla gôrgôtt

Nina

2009-11-12 @ 21:03:50
URL: http://ninah.tradgardsblogg.se/
Postat av: Anonym

Fina bilder.

Vi har också sett den. Kul för det är ju en tjusig

fågel lite exotisk.

Har för mig att i höstas hade de sett den här i närheten. Kan väl inte va samma fågel väl?

Ha de.

Lilian


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0