Sparvhök..

..och andra fågelbordsbesökare.

 

I år har jag bestämt mig för att använda mig av ”Svalan” för att hålla koll på vilka fågelarter som besöker fågelborden ute i vår trädgård.


Det innebär att jag räknar fåglarna,
artbestämmer dem..






..och sedan rapporterar in antalet av varje art på sidan ”Rapportsystemet för fåglar”.


När dagens femtihundraelva gulsparvar under fågelbordet var ungefärligt räknade (Bilderna ovan visar en bråkdel av dem..) bestämde jag mig för att det va ca 50 st. Det är tröstlöst omöjligt att försöka räkna individerna i en kryllande flock hungriga fåglar.. När man hunnit halvvägs flyger alla plötsligt i väg och man får börja på nytt efter några minuter när de åter samlats. Till råga på allt befinner sig inte alla samtidigt under fågelbordet utan en hel del väntar på sin tur ovanför (här tre pilfinkar och en gulsparv)..




..och andra sitter uppe i fågelbordet och ser till att slänga ner frön åt flocken nedanför (pilfinkar är otroligt flitiga fröutslängare!):




Nåja.. det är i alla fall ett mycket trevligt lördagsnöje att under dagens få ljusa timmar studera fågellivet utanför fönstret.

Idag räknade jag ihop till hela 13 olika arter: Talgoxe, Blåmes, Svartmes, Talltita, Gulsparv, Gråsparv, Pilfink, Grönfink, Domherre, Större hackspett, Nötskrika, Skata..

..och till sist dagens dilemma: Sparvhök!


Den gjorde ett snabbt besök, kollade in utbudet vid fågelbordet, studerade därefter bastufarstun grundligt, som synes på bilden, och flög sedan vidare mot andra jaktmarker.

Varför är denna hök då ett dilemma?

Jo.. jag använder ju syftet ”Fågelbordsövervakning” på Svalan, som sagt var.. Alla arter som äter av fröutbudet räknas in.

Hur blir det då med Sparvhöken som inte bryr sig om varken fröna eller talgbollarna utan ”födosöker” med hökögat inställt på de andra matbordsgästerna istället?

Bestämde mig efter lite grubblande att räkna in även den.
Den besökte ju faktiskt fågelbordet.. Precis som alla sparvar och mesar i födosökande syfte, så det vore ju diskriminerade om inte den fick vara med på listan!

Kommentarer
Postat av: NinaVästerplana

Såklart att Sparvhöken måste räknas.... även om du kanske inte blivit lika glad om han faktiskt hade ätit där ;-)

Imorgon ska jag röra ihop billigt margarin o billig fruktmüsli o fylla mina blomkrukor som jag har o matar från... Brukar vara uppskattat!

http://ninasblivande.blogspot.com/

2009-12-19 @ 18:22:02
URL: http://ninasblivande.blogspot.com/
Postat av: Elsa

Kul att du hann få en bild av den präktiga fågelbordsgästen med hökögat:)

2009-12-19 @ 20:05:54
Postat av: NatureFootstep

kul med så många olika besökare. Och t.o.m en sparvhök. :)

Jag får nöja mig med talgoxe o blåmes. Jag har bara en balkong. Har inte tänkt på att det finns ”Fågelbordsövervakning” på svalan. Måste jag kolla.

2009-12-20 @ 21:47:37
URL: http://nfbird.blogspot.com/
Postat av: Haspet

Vilken stilig gäst. Men somsagt vilken tur att han inte intog sin måltid vid fågelbordet. Gulsparvarna tycker jag är jättefina men jag kan tänka mig att det blir lite tjatigt att räkna dom alla. // Peter

2009-12-20 @ 21:48:02
URL: http://haspet.tradgardsblogg.se/
Postat av: Kirsti

Nina: Låter mums för fåglarna! Jag rör också ihp sådant där plus lite nötter och frön.. Brukar gå åt som smör i solsken! (Framför allt nu när nötskrikorna lärt sig knepet att hänga i krukan och äta!)



Elsa: Japp..och med tanke på att jag missa just ögon-fotona i Nof-kalendern ska jag studera fågelögon extra noga under det kommande året! :)



NatureFootstep: Ja, fast du ser ju en massa andra trevliga fåglar när du är ute med kameran! :) Jag har inte heller sett Fågelbordsövervakningen på Svalan förrän i år.. kan ju vara kul att spara listan och jämföra nästa år.. :)



Haspet: Japp, den var stilig, höken.. och såg hungrig ut.. :)

Och jo, gulsparvar är fina, hannarna riktigt lyser i gult mitt i decembergråheten.. (fast nu har det blivit vitt här plötsligt..massor av snö..) :)



/Kirsti

2009-12-22 @ 20:36:34
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0