En dag ute i bärskogen..

Gårdagen regnade bort totalt så idag gladdes vi åt att solen började skina redan under förmiddagen. Ganska kraftiga vindar torkade fort upp efter allt regn.. och vi bestämde oss för att bege oss ut i bärskogen.
Lingon (och ev. svamp) stod på tur.
Men det visade sig bli nästan lika mycket blåbärsplockning som lingonplockning, och som vanligt:
Inga ätliga svampar så långt ögat kunde nå.


Jag bar med mig kameran under hela, långa skogsturen. Har haft få fåglar i trädgården under den senaste tiden så nu såg jag verkligen fram emot flera timmars spanade efter trevliga fåglar ute i skogarna istället..
Och visst fanns det fåglar där.. Två korpar hördes ”prata” bortanför blåbärsskogen, en flock med obestämd art av korsnäbbar passerade på hög höjd, två gråaktiga fåglar som troligtvis var flugsnappare, flög i hastig flykt över stigen och två trastar, även de av obestämbar art passerade högt ovanför trädtopparna..
Alltså inte ett enda fototillfälle.


Men..
..väl hemma igen visade det sig krylla av fåglar i trädgården istället.

Gräsmattan på husets baksida fungerade som rastplats åt en herrans massa trastar! Ca 30 björktrastar och ca 5 rödvingetrastar lyckades jag räkna ihop i all villervalla..
Troligtvis var det betydligt fler eftersom flera av dem även satt uppe i träden. Det var trastar överallt, kändes det som.



Björktrast



Rödvingetrast


Mitt i flocken fanns även några bofinkar och gråsparvar. Och uppe i björkarna huserade flera flockar grönsiskor..
..varav en gjorde en mellanlandning på altanbordet:



Grönsiska


Det blev alltså plötsligt en massa fotograferande inomhus istället.. Genom matrumsfönstret var sikten god och fåglarna tycktes inte ens märka mig mitt i sin jakt efter något ätbart.



Till slut upptäkte dock en talgoxe mig där i fönstret.. och man skulle ju faktiskt kunna tänka sig att den ville säga något i stil med: -"Snart dags för fågelbord och solrosfrön, va!?"


Så då får man väl dra slutsatsen då:
Fågelskådning på hemmaplan går att lita på. Men släpa runt på en tung kamera ute i lingonskogen lönar sig icke.

Fyra liter blåbär och drygt sex liter lingon rikare blev vi dock, och fikat i skogsgläntan smakade otroligt gott, och promenaden över stock och sten gjorde gott för själen, så skogsturen var absolut inte förgäves.


Kommentarer
Postat av: Maria

Ja, tänk ändå...varför gå över ån efter vatten?? ;-)

Men du, vad härligt med alla bär!!! Jag ska också ut endera dan!

Ha det fint!

Kram/Maria

2009-08-31 @ 11:12:14
URL: http://maria-plivetsstig.blogspot.com/
Postat av: Anneli

Ja ibland går man över ån efter vatten till ingen nytta.Men fina bilder blev det iaf :)

2009-09-09 @ 18:15:25
URL: http://arctosphoto.wordpress.com
Postat av: Kirsti

Maria:

Ja, precis.. Här var ju alla fåglarna, alldeles utan fördörren! :)

Hoppas du också fått ihop några hinkar med bär!



Anneli:

Tackar, tackar! Hoppas du får en fin resa!



/Kirsti

2009-09-12 @ 21:45:57
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0