Lördagens utflykt..

I går visade det sig bli en riktigt vacker dag med solsken och närmare +20 grader.

Familjens tre mest fågelintresserade for därför i väg under förmiddagen för att se vad som kunde skådas i Piteåtrakten..

Harrbäckens och Sladans fågeltorn besöktes.



Sälgen blommar


Vid det första tornet blåste ganska kalla vindar och fågellivet utspelade sig vid den motsatta strandkanten, i soldaller, så det var ganska svårt att zooma in och se vad det var för arter.. men hela 25 olika sorters fåglar räknade vi ihop. Paret smålom och paret skedand blev nya, trevliga årskryss.



Svartsnäppa vid strandkanten

På väg till det andra tornet svävade en hök plötsligt över våra huvuden.. Jag tog den för en brun kärrhök vid första anblicken och måste erkänna att jag inte tittade så noga på den därefter.



Men väl hemma, vid datorn, med en bild av den framför mig blev jag tveksam.. Ser det inte mer ut som en blå kärrhökshona? Någon kunnig skådare får gärna kommentera!
(Solen lyste rakt "genom" fågeln så den ser lite ljusare ut än vad den verkade vara.. och skärpan blev inte heller bra, men färgteckningen är väl inte riktigt en brun kärrhöks..?.)


Några fler flygfoton blev det under promenaden..


"Huvudlös" trana lyfte från strandkanten..



..och en för mig totalt okänd art passerade på avstånd.

Efter att höken seglat förbi stoppade jag ner kameran i ryggsäcken eftersom vi strax skulle klättra upp i tornet.

Och vad händer?

Jo, en uggla sveper in över den lilla ängen, rakt framför oss, bara ett tiotal meter upp i luften. Perfekt fotoljus, avstånd.. och kameran är nerpackad.

Den cirklar runt två varv, lugnt och sansat, tittar nyfiket åt vårt håll.. (jag hinner få upp ryggsäcken, treva efter kameran..)

..och försvinner sedan i skogsdungen.

En vacker jorduggla var det.

Och inget foto blev det.

Man ska alltid ha kameran runt halsen. Att jag aldrig lär mig det..



Fyra sidensvansar rastade en kort stund i ett träd

Vi vandrade vidare fram till tornet.

Sladans fågeltorn är ett mycket fint torn med tak och snitsigt byggda luckor som man öppnar efter behag.. Därför blev skådningen där betydligt behagligare eftersom vinden inte blåste lika kallt.
 


Per och Eloise

Gråkakedoppingar, två stycken och ett par skäggdoppingar, två tranor, bläsand, gräsand, knipa, kanada- och grågås.. ja, det mesta man kunde förvänta sig fanns att se. Dock i ganska få exemplar..

och inga fler rovfåglar behagade dyka upp.



Skrattmås och kniphona

Men vi hade en trevlig dag där med massor av solsken och fågelsång!


Kabbelekan har slagit ut

Kommentarer
Postat av: Anneli

Intressant med den där okända arten. Fick du satt ett kryss för den? Typiskt det där med ugglan och den nerpackade kameran. Om det är någon tröst har det hänt mig också några gånger.

Roligt att ni får den yngre generationen med er på skådarturerna.



Anneli

2009-05-17 @ 19:31:32
URL: http://arctosphoto.wordpress.com
Postat av: Elsa

Ni har haft en härlig dag ser jag. Väldigt fin bild på den magnifika sidensvansen och roligt med en "misslyckad" på tranan. Det är nog bara vi kvinnor som dristar sig till att visa såna :) Aldrig att en karl skulle göra det.;)

2009-05-17 @ 20:47:52
Postat av: Elsa

Ni har haft en härlig dag ser jag. Väldigt fin bild på den magnifika sidensvansen och roligt med en "misslyckad" på tranan. Det är nog bara vi kvinnor som dristar sig till att visa såna :) Aldrig att en karl skulle göra det.;)

2009-05-17 @ 20:48:36
Postat av: Kersti

Vilken härlig vårutflykt.

Vet nu när de inte behöver har småfåglarna hittat till restaurangen och häromdagen satt en hackspett i kokosnöten och mumsade i sig de sista smulorna.

2009-05-18 @ 22:05:17
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Kattis

Vilken härlig blogg och vilka fantastiska bilder. Jag vart helt fast :-)Hittade hit genom att jag sökte på svart/vit flugsnappare.

2009-05-19 @ 09:54:07
URL: http://najlonqueen.blogspot.com
Postat av: Kirsti

Anneli:

Nä...tyvärr! Den där metallfärgade "birdin" finns inte att finna i min krysslista, hur jag än söker.. :)

Och ja, undrar hur mycket intressant man egentligen skulle se om man jämt hade kameran nerpackad!? Det är ju då allt dyker upp.. :)



Elsa:

Tackar.. :) Ja, precis.. Trana utan huvud platsar bara på vissa sorters bloggar..:))



Kersti:

Men vad kul!! Du ska se att det inte räcker med en kokosnöt nästa fågelmatningssäsong! Det kommer att vara kö till godsakerna..:)



Kattis:

Tackar! Kul med en ny besökare!! :)



/Kirsti

2009-05-21 @ 10:05:18
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0