Fågelungar, del två..

Fortsättning på gårdagens inlägg om fågelungen, som var en björktrast, precis som Elsa gissade..


Här följer nu hela bildsekvensen från gårdagens möte med två av medlemmarna i familjen Björktrast.




Ungen sitter och väntar på service uppe på en träbock Per brukar använda till att måla lister m.m. på. (Kanske tycker den att den intorkade färgen påminner om något fåglar brukar lämna efter sig, inte vet jag..)


 



Efter lång väntan (jag hann börja frysa om både fingrar och rumpa eftersom jag satt på en blöt trädgårdsstol med kameran i krampaktig grepp för att inte missa något..) kommer äntligen en förälder med mask i näbben.



Medan maten tystar mun på trastungen dyker en sparvunge plötsligt upp från vänster..
..och därefter får de två efterföljande fotona tala för sig själva:



(Tilläggas kan att sparvungen satt kvar tillsammans med trastungen på bocken en bra stund efter att trastföräldern flugit iväg.. troligtvis förvånad över den mycket orättvisa fördelningen av mask..)

Kommentarer
Postat av: Elsa

Haha vilka"bajsbilder) nä skoja bara, mysigt, en fin liten fotoserie:)



/Elsa

2009-06-08 @ 17:07:48
Postat av: Åsa!

Dom där trastungarna är ju helt otroliga. Senare på sommaren är de fetare än de stackars utschasade föräldrarna som fortfarande tappert går och letar mat till sina ungar... Påminner litegranna om människosläktet;)

2009-06-08 @ 20:19:15
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Ölandsvindar

Åh vilka mysiga bilder. Jag måste nog skaffa mig en bättre kamera. Min klarar inte sådana närgångna porträtt av de små sötnosarna.

Kerstin

2009-06-09 @ 13:10:24
URL: http://spanskavillan.blogspot.com
Postat av: Ölandsvindar

Åh vilka fina bilder. Måste nog skaffa mig en kamera som klarar av sådant. Hade t ex i går en härmsångare som poserade på fem meters håll. Det hade nog blivit ett fint prträtt!

Kerstin

2009-06-09 @ 13:15:00
URL: http://spanskavillan.blogspot.com
Postat av: Kirsti

Elsa:

Tackar! Ja, visst ser det ut som.. skit? :))



Åsa:

Ja, precis så är det! Redan nu efter en vecka börjar ungarna se betydligt fetare ut än sina föräldrar..:)



Kerstin:

Ja, det är kul med en kamera som kan zooma in lite..då slipper man springa och jaga de små stackrarna i evighet.. :)

Härmsångare hade ju varit fint på bild! Den har jag bara sett ett fåtal gånger, söderut i landet, och varje gång väldigt högt uppe i en trädtopp..



/Kirsti

2009-06-16 @ 21:18:37
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/
Postat av: matte

några sådana har man ju matat i sina dar ;)

2009-07-01 @ 11:48:56
URL: http://femtinio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0