Midsommar i Muddus

Jag har verkligen legat på latsidan under de senaste veckorna..
Därför blir det ett midsommarinlägg så sent som i kväll.

Tro det eller ej, trots latheten firade Per och jag faktiskt midsommar i tid.. faktiskt t.o.m. en dag för tidigt, så foton i detta inlägg är från dagarna 17-20 juni, helgen då vi vandrade i Muddus nationalpark.


I fjol besökte vi nationalparken för första gången och gjorde då en vandring på ca 44 km. (Den utflykten finns beskriven här.)

I år hade vi istället ställt in oss på att gå raka vägen från Solaure till fågeltornet vid sjön Muddusluobbal. Där skulle tältet ställas upp och sedan skulle vi vandra i närområdet och skåda fåglar. Alltså knappt hälften så lång vandring men desto mer fågelskådning.


På kvällen den 17:e juni lämnade vi bilen vid parkeringen och begav oss mot Manson-stugan.



Det hann bli sent, nästan midnatt innan vi hittat en bra tältplats strax norr om stugan så det blev inget fågelskådande första kvällen.

Morgonen därefter väcktes vi kl. 03.15 av en mycket morgonpigg gök som gol i en trädtopp några meter från tältet.. Ljudligt och intensivt.. i flera omgångar, med långa pauser emellan så man precis hunnit somna när nästa konsert började..  

Två timmar senare hördes den en sista gång och vi fick en lugn sovmorgon till slut.


Under förmiddagen gick vi så den sista biten fram till tornet och satte upp tältet ute vid en fin udde vid sjön..
Ljuvligt väder, varmt, solsken.. och väldigt lite fåglar.

Under vandringen dit hörde och såg vi gök flera gånger men knappt några andra fåglar alls, förutom vanliga mesar, några spovar och kråkor.



Gök

Ut på sjön vid tornet var det lika dött. Det enda som dök upp under hela kvällen var en storlom..


Eftersom vi inte hade något kylskåp med oss firade vi midsommarafton redan denna kväll, trots att det blev en dag för tidigt.

Färskpotatis, sill, skinka, gräddfil, gräslök.. varsin öl.. och till min stora förvåning även snaps som Per utan min vetenskap burit med sig i sin rygga. (Hans packning lättade betydligt efter denna middag låter han hälsa, inte bara p.g.a. snapsen..har bar nästan all mat, jag bar fikat och trangian..)



Mätta och belåtna kröp vi ner i sovsäckarna ganska sent på natten, långt efter midnatt. (Man måste så klart njuta av midnattssolen när man har tillfälle!)


Klockan 02.17 blev det abrupt väckning.

Ett underligt fågelläte hördes utanför tältet.
Absolut inte en gök denna gång..
Ett mystiskt läte som jag inte kunde artbestämma.. Hann tänka på både trut, havsörn och uggla innan jag lyckades trassla mig ur sovsäcken.. Spännande värre!

En smått förvirrad, mycket sömnig Per fick kravla sig upp i sittande ställning för att leta upp zoomobjektivet till kameran medan jag mycket försiktigt försökte öppna tältluckan utan att prassla..

Stack ut huvudet..

..och möttes av..



..en hel familj lavskrikor.

Ljudet visade sig komma från en hungrig, smått busig, tiggande lavskrikeunge.

Min första replik blev därmed:

-Men SUCK. Det är bara lavskrikor.

En fortfarande mycket yrvaken Per kontrade med:

-Va bra. Då kan jag gå ut och pissa, va?


Så klart gick jag också ut för att hälsa på fågelfamiljen. De visade sig vara mycket sällskapliga och höll sig en lång stund uppe i träden runt tältet.

Det ganska dåliga ljuset mitt i natten gjorde dock att fotona inte blev så värst bra..



Dagen efter gjorde vi en dagstur till bron över Muddusälven. Jag hade stora förhoppningar om att se mycket fågel efter spången som går över stora myrar..

Men det visade sig vara ganska tyst och lugnt i fågelmarkerna.

Sävsparv och rödstjärt bjöd på sång efter vägen..

..och plötsligt såg vi en tjäderhöna smyga iväg alldeles invid spången.

Nästan osynlig höll den sig på sin färd förbi oss..



..men när den rundat oss och befann sig några meter bakom gjorde den en snabb manöver över spången.



Vid det laget hade Per börjat gå iväg en bit bortåt och sa plötsligt att han hörde/såg flera små tjäderkycklingar pila iväg i gräset.

Jag skyndade mig så klart dit för att fota, men hör då hur hönan bakom mig ger ifrån sig ett oroväckande fräsande ljud..

..vänder mig om..och ser den plötsligt i en helt annan, icke längre smygande position.



Den gör en rusning rakt emot oss, jag blir så klart förskräck, backar hastigt några steg, och krockar därmed med en förvånad Per som precis säger något så klokt som:
 -Men FOTA HENNE NU DÅ!!!

Av förklarlig anledning hade jag inte kameran i ett riktigt stabilt grepp när jag väl lyckades samla mig i en sekund och fota hönan innan jag snabbt avlägsnade mig från spången. Och såg tjäderhönan lugnt återvända till kull av små ungar..


Under resten av vandringen såg vi åter igen flera gökar..

..och till slut, strax innan vi kom tillbaka till tältet, dök äntligen två snäppor upp inom fotoavstånd.



Antar att det är grönbenor, rätta mig gärna om det inte stämmer.


Kvällen avnjöts sedan vid sjöstranden, vacker solnedgång, och strax efter vacker soluppgång..



Solen försvinner ju inte helt ner under horisonten under dessa årets ljusaste nätter..och sista morgonen i Muddus fick vi faktiskt sova ut utan väckning av vare sig gök eller lavskrika. (De sistnämnda gjorde dock ett kortare besök vid tältet även den morgonen men betydligt tystare och lugnare än morgonen innan, så jag gick inte ut för att hälsa på dem, lyssnade bara på den genom tältduken..

Dagen efter ägnade vi åt vandring tillbaka till bilen.

Som vanligt kändes det trist att behöva lämna denna urskog.. Det finns verkligen massor att se där och tystnaden är underbar!

Det var troligtvis inte vår sista resa dit.. vi har redan kollat på kartan och planerat vilken väg vi ska gå nästa sommar..



Rödstjärt, hane.

Kommentarer
Postat av: Garntrollet

Åh, så fina bilder och vilken härlig midsommar ni verkar ha haft! Jag är dålig på vadare, men nog ser det väl ut som grönbena med det där ljusa ögonstrecket..? Åh, så söta lavskrikor! De är så fina, likaså rödstjärt (som vi faktiskt sett ganska ofta i trädgårdarna i Älta... kan ju inte gå in på någons tomt och börja fotografera :-) ). Min sambo Peter är i Lofoten... gissa om jag är avis. Helst när han ringer och säjer: "det är lunnefågel och stormfågel här... vi står nedanför ett havsörnsbo... det häckar tretåig hackspett på bergen... det står får (!) ute på bergskanterna..."



Ha en fortsatt fin sommar.

2009-07-03 @ 10:44:20
URL: http://www.garntrollet.se
Postat av: Anneli

Ett trevligt inlägg om en trevlig tur :).Har aldrig varit i Muddus men ser ju att det är värt ett besök. Tyvärr kommer vi inte upp till Kebnekaise i år som det var planerat. Den äldste sonen står på tur att bli arbetslös och eftersom han precis har flyttat hemifrån och inte får a kassa förrän till jul, får vi hjälpa till ekonomiskt så länge. Suck .... Längtar så och inte blir det bättre av att den yngste sonen sommarjobbar uppe i Mattarakka (stavas det så?)och skickar hem bilder dagligen från deras flygningar över Kiruna fjällen.

Jaja, inte lönt att gräma sig. Den tiden kommer då de ska ta hand om oss och stötta ekonomiskt när inte pensionen räcker till.



Anneli

2009-07-05 @ 13:25:34
URL: http://arctosphoto.wordpress.com
Postat av: Paula

Men va trevligt ni har haft det! Det spelar väl ingen roll när man firar midsommar, almanackan säger ju fel dag i alla fall! Var det inte mygginvasion däruppe? Hur håller ni dem stångna? Var glad att ni ännu slipper fästingar, här härjar dom värre än någonsin! I vårt nya hem har vi hyresgäster, svalor som bor på balkongtaket. Vi får njuta av dem varje dag, o tar det som en ynnest!

Ha en fortsatt trevlig sommar, här har vädret slagit om o blivit riktigt kylslaget men regnet behövs annars blir det ingen bra svampsäsong!

Kram

2009-07-05 @ 18:35:51
URL: http://paulaz.se
Postat av: Kirsti

Garntrollet:

Tackar! Jo..det var en riktigt trevlig midsommar, en av mina bästa faktiskt.. :)

Vad skönt att din Peter nu kommit hem..det är verkligen inte snälllt att åka iväg på en sådan spännade resa utan att du fick följa med!! :)

Ha en riktigt fin sommar du med!



Anneli:

Tackar! Vad synd att er norrut-resa inte blev av..men så är ju livet, tyvärr. Men som sagt: Tiden kommer! ..och den som väntar på något gott.. :)

Hoppas du och M får en riktigt fin fortsättning på sommaren! Lite ont om bloggtid just nu, men läser och beundrar dina foton på bloggen med jämna mellanrum.. :)



Paula:

Jo..det fanns mygg där i urskogen, men med myggspray och "djungelolja" kan man hålla dem en bit i från sig.. Knotten brukar vara värre när de väl dyker upp..

..och ja, fästingarna saknar jag icke!! :)

Trevligt med svalor! Sådana har vi aldrig här i vårt område..antar att det saknas bohålor av bra kvalité..

Ha en riktigt fin sommarfortsättning, i väntan på svampen!

Kram!



/Kirsti

2009-07-11 @ 22:00:56
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/
Postat av: Anonym

Härlig tur ni hade i Muddus.Fina fågelbilder.



/Elsa

2009-07-14 @ 20:14:14
Postat av: Kirsti

Tackar! Jo..det var en härlig midsommar.. en av mina bästa, faktiskt.. :)

/Kirsti

2009-07-18 @ 13:51:02
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0