Blommorna på fjällsluttningen..

..har nu analyserats.
Eller fotona av dem, rättare sagt.
Jag hade ju inte tid att bläddra  floran under vår fjälltur, så istället knäppte jag en massa foton på alla fina blomster och har nu suttit i lugn och ro vid datorn och försökt lista ut vad blommorna heter.
(Kan ju smått leende sammanfatta det hela med att man träffar ganska rätt om man sätter ordet "fjäll" framför ett blomnamn och googlar på det..)

Här är därmed en presentation av en bråkdel av det som blommade uppe i Abiskofjällen under den gångna veckan:
(Om jag döpt någon blomma fel så rätta mig gärna!)


Fjällbinka



Fjällglim



Fjällsippa



Fjällvedel



Fjällviol



Kvanne



Lappljung



Lundstjärnblomma
(var först helt säker på att detta var ett mycket vackert bestånd av det hatade ogräset Våtarv, men efter en massa googlande verkar den ha ett helt annat namn..)



Slåtterblomma



Svarthö och fjällarv



Fingerört av något slag, tror det är Vårfingerört..?




..och till sist: Isranunkel, blomman som endast hittas på hög höjd.
Den är fotad av Per, som tog en lite annan väg ner från Trollsjön än jag. Han har en lustig förmåga att hitta just denna blomma före mig varje gång vi fjällvandrar. Han säger att den är hans favorit, så kanske är det därför..

Kommentarer
Postat av: Elsa

Så fint!

2009-07-22 @ 19:26:06
Postat av: Kirsti

Elsa:

Tackar! :)

2009-07-22 @ 21:05:49
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/
Postat av: NinaVästerplana

Den fjällturen hade jag gärna gått med på ;-)

Ha´t himla gôtt

Nina

2009-10-14 @ 00:32:07
URL: http://ninah.tradgardsblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0