Vinterfåglar inpå knuten..

..räknas denna helg!

Läs mer, och rapportera in på Sveriges Ornitologiska Föreningens hemsida!


Det hela går kort och gott ut på att man under denna helg räknar fåglarna man har vid sitt fågelbord.. Antal av varje art rapporteras via en blankett till föreningen på länken här ovan.


Jag har börjat räkna lite smått.. Det är ju ganska enkelt med de få individer som sitter lungt och stilla uppe i fågelborden.



Några grönfinkar vid solrosfröna..

Värre är det med alla som flockas, gruffas och flaxar omkring under och runtomkring fågelborden.



Under solrosfröhuset: Massor av gråsiskor (här bara en bråkdel av alla som flygit om kring där under morgonen) och enstaka domherrar.


Idag verkar det till råga på vara gråsiske-invasion i vår trädgård.. Livliga, små krabater som inte sitter still en endaste sekund. Uppskattningsvis är de ca 50 st.. men jag ska försöka kontrollräkna under dagens lopp.



..och under och vid vildfågelfröblandningahuset: Gulsparvar, pilfinkar och en gråsparv..


Förövrigt har jag hittills nu under morgonen skådat talgoxar, 1 blåmes, pilfinkar, 1 gråsparv, gulsparvar, domherrar, grönfinkar, skata och nötskrika.

Ekorren har också visat sig.


Räkningen fortsätter..

Kommentarer
Postat av: Elsa

Va kul att ni har några fåglar att räkna Kirsti! Hos mig är det lätträknat:( Men jag får väl räkna till och från jobbet:)



Fina bilder och va vacker han var domherren mitt bland de andra.



2009-01-24 @ 19:50:02
URL: http://tornsvalan.blogspot.com
Postat av: Kirsti

Elsa:

Ja, några fanns det ju här, i går åtminstone.. :)

Idag har det varit betydligt mer lätträknat. Inga sådana där flockar av gråsiskor så mesarna fick lite lugn och ro..och jag med. :)

/Kirsti

2009-01-25 @ 15:49:54
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/
Postat av: Bert

Jag kunde också glädjas åt att gråsiskorna kommit tillbaka i år. I fjol var det ju katastrofnedgång. I år blev de trea på listan.



Vi har inga pilfinkar, inga grönfinkar och inga gulsparvar här vid kusten. Pilfink har jag aldrig sett vid vår stuga. Gulsparv vid något enstaka tillfälle och grönfinkarna brukar dyka upp i februari.

2009-01-29 @ 22:39:37
URL: http://ogonblickinorr.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0