Nytt besök vid Selets Bruk..

..för att se om Stömstaren behagar visa upp sig.


Per och Eloise gjorde upp eld vid en av grillplatserna..



medan jag gick (=vadade i ca 40 cm djup, halvhård snö)  nerströms en bit för att leta efter den vinterbadande fågeln.

Men icke denna gång heller..
Ingen Strömstare och inga andra fåglar heller.



Men det var trevligt med några timmars frisk luft, grillad korv och kaffe med fikabröd..




När vi åkte hem i skymningen upptäcktes två Järpar i en björk alldeles intill vägen. Per vände och vi körde sakta förbi dem.. Den ena hann flyga i väg och den andra upptäckte oss i god tid och började stressat fundera på att fly.. Vilket den också gjorde så fort vi stannat bilen.

Inget bra järpfoto denna gång heller med andra ord.



Men årets första järpe. Det är inte så illa det heller.


Kommentarer
Postat av: Lotta 8`)

Fniss- blir lite full i skratt, när jag gick i skolan fanns en måltid som hette just "järpar", en avlång korv av köttfärs :) Din järp är bra mycket finare än de jag sett :) Även ni haft en härlig dag ute i friska luften - mysigt =)

2009-01-06 @ 17:42:32
URL: http://lotta.tradgardsblogg.se
Postat av: Åsa!

Så mysigt det ser ut! Och jättefina bilder, det är vackert med vinter!

2009-01-06 @ 18:35:23
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Elsa Rensfeldt

Synd att du inte fick se strömstaren eller "forsprästen" som den kallades längre tillbaka. Inne på Bodens skjutfält har jag sett den en gång badandes och även i Råneälvens forsar.



/Elsa

2009-01-07 @ 08:10:39
URL: http://tornsvalan.blogspot.com
Postat av: Kersti

Du ska se att du fångar dem på kort en annan dag. Det ser i alla fall ut som om ni hade en härlig dag.

2009-01-07 @ 21:06:52
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Hannu

Tänk vad man kan göra bort sig på datorn, min favorit sida var instäld på år 2008 inläggen, så jag trodde att inga nya inlägg hade skapats sedan årskrönikan. Nåja, nu är allt väl igen och jag hoppas på att ni får syn på Stömstaren ni söker och även andra fåglar som ni kan fota.

Mvh. Hannu

2009-01-08 @ 00:43:39
Postat av: matte

Järpar brukade min pappa jaga. Det var jättegott kommer jag ihåg :) Det hängde ofta ett knippe fåglar vid bron och pappa var stolt. Någon levande har jag aldrig sett, bara nu på bild.

Vad mysigt ni har. Det verkar som du hittat rätt, det gör mig glad!

Ha det!

kram

2009-01-08 @ 09:24:59
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Tore

Hej Jag har också fotat fåglar från bilen men när motorn går är det ingen panik. Stannar du motoren så fota genast annars är det för sent, (med erfarenhet!)mvh Tore

2009-01-08 @ 23:39:56
URL: http://torefagernas.blogspot.com/
Postat av: Haspet

Kul att kolla in den här sidan också. Gillar dina fågelhistorier och bilder skarpt. Kul att du kollade in min nya blogg, ska försöka uppdatera den med jämna mellanrum. Men nu kommer man ju förstås behöva dubbelt så mycket tid vid datorn :) Ha en skön helg. // Peter

2009-01-10 @ 09:19:02
URL: http://haspet.blogspot.com/
Postat av: Kirsti

Lotta:

Ja, skrattar jag med.. Har aldrig tänkt på att de heter lika, skogens järpar och ox-järparna..:)



Åsa:

Ja..snart lär jag mig nog också gilla vintern..:) Synd ni inte fick behålla snö hos er!



Elsa:

Ja..ingen tur med Forsprästen denna gång..men eftersom jag sett den tidigare vid bruket ger jag inte upp..:) Intressant att du sett den på skjutfältet! Jag har inte ens tänkt på att det finns vattendrag där.. och ännu mindre på att man skulle kunna hitta strömstaren där! Var var det någonstanns?



Kersti:

Ja, skam den som ger sig! Hoppas dina fåglar hittat till din trädgård nu!



Hannu:

Ja, sådana misstag är väldigt lätta att göra i denna datorvärld! Tur du kollade läget och hittade hit innan 2009 hann ta slut..:)



Matte:

Ok..jag ska väl erkänna en sak då: Per jagar också järpar, och andra skogsfåglar också, ibland. Och det värsta är att det är gott. Jag har ett moraliskt dilemma med andra ord.. men kombinerar de två olka intressena så bra det går..:) Per har i alla fall vid det här laget sluta hävda att fåglar skådas bäst i dött skick..så jag har stort hopp om att han också börjar skåda mer och mer genom kikare istället för genom gevärsiktet..:)

Ja, hittat rätt törs jag nog aldrig mer i mitt liv säga att jag gjort.. men kanske en bit på rätt väg i alla fall. 5 år här uppe börjar ju sätta sina spår..och jag längtar inte tillbaka till Stockholm..)



Tore:

Haj och välkommen hit! Kul med en ny besökare! Såg att du också bloggar om fåglar.. trevligt!

Ja..järpen fotades med motorn i gång..och ändå blev den nervös redan när vi närmade oss. Men det är ju lite det som är tjusningen med det hela, det ska inte alltid vara så lätt! :)



Haspet:

Tackar, tackar! Ja, många datortimmar blir det..men kul är det ju! Nu när trädgårdsbloggen varit så strulig att logga in på har jag flyttat hit mer och mer.. men samtidigt är det ju kul med alla vänner på den andra bloggen.. Svårt dilemma att välja..:)

Ha det gott!



/Kirsti

2009-01-10 @ 15:54:23
URL: http://kirsti.tradgardsblogg.se/
Postat av: Elsa

Jaa vart var det på detta stora fält? Jag kommer faktiskt inte ihåg, vi körde mycket i detta virrvarr av vägar! Men Jan Andersson i Boden (NOF) var med oss som guide( jag var där i jobbet) han kanske kommer ihåg. Det var en fin liten bäck vill jag minnas. Sorry! Vi såg bl.a gråspett. Det blev en fin artikel och bra bilder.Det minns jag :)



Elsa

2009-01-11 @ 14:01:50
URL: http://tornsvalan.blogspot.com
Postat av: Kirsti

Elsa:

Nåja..du minns ju det viktigaste i alla fall! :) Förstår att det inte är lätt att komma ihåg hur ni åkte ute på de där små grusvägarna.. Jag känner aldrig igen mig trots att vi oftast åker en och samma sträcka där ute.. som tur är hittar chaufören Per bättre..:) Ska hålla ögonen öppna efter bäckar nästa gång!

/Kirsti


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0