Dagens skidtur..

..skidades i nyfallen, mjuk snö och genom ett gråmulet landskap.

Denna gång följde även Oliver och Eloise med så turen blev inte riktigt lika lång som den jag och Per gjorde förrförra helgen.



Små pauser efter spåret blev det ett flertal gånger, först vid ett antal olika djurspår.. och sedan välbehövt fika ute på en av sjöarna.



Mårdspår studeras


Varm choklad och kaffe avnjutes

Väl hemma igen konstaterade båda barnen att det varit en trevlig tur, så det lär bli fler sådana nu när dagarna blir längre och den härliga vårvintersolen börjas skina.


För min del är det här första vintern här uppe som jag på allvar åker skidor. Tanken, och lite vilja, har funnits under andra vintrar men det har bara blivit kortare provturer i skidklubbens perfekt dragna spår i skogen nära vårt bostadsområde. Där svischar "proffsen" förbi både till höger och vänster medan man själv känner sig som Bambi på den hala isen.

Därför känns dessa skogsturer betydligt behagligare och trevligare för min del. Det går inte fort och det ser garanterat inte snyggt och proffsigt ut, men avkopplingen och naturupplevelsen blir desto större.


Ser faktiskt nu väldigt mycket fram emot vårvinterkvällarna/nätterna när Per och jag får möjlighet att åka i väg på ugglelyssning. Denna vår ska skidorna med så vi tar oss ut till de riktigt fina uggleskogarna.

Eller, nåja.. kanske blir inte ugglemötena så värst många fler denna vår heller.. men att höra pärlugglan räcker gott för min del. De andra hoande rariteterna ser vi som bonus om vi råkar ha turen att höra någon av dem..

Kommentarer
Postat av: Haspet

Låter så mysigt med era skidturer. Ser fram emot att läsa om dina möten med ugglorna. Ha en skön kväll. // Peter

2009-01-25 @ 20:18:25
URL: http://haspet.blogspot.com/
Postat av: Åsa!

Åhh så mysigt det ser ut!!! Lite avis är jag allt!

2009-01-26 @ 12:46:59
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Anneli Ewald

Oh, vad jag önskar att vi också kunde få vinter här nere....ni ser ut att ha så mysigt på skidor i skogen. En tröst i detta gråväder, som vi har, är att jag såg de första vintergäcken blomma i trädgården i eftermiddags.



Ha en bra kväll

Anneli

2009-01-28 @ 19:25:14
URL: http://arctosphoto.wordpress.com
Postat av: Kersti

Jag blir riktigt avundsjuk på er som kan åka skidor. Snön här är i stort sett ett minne blott och isarna osäkra. halt är det så det räcker på trottoarer och ut i terrängen är det än värre. Men det ljusnar för var dag och fåglarna sjunger när jag cyklar till jobbet.

2009-01-28 @ 22:58:12
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: matte

Härlig läsning. Du har verkligen träffat den perfekte killen för dig! Hälsa!

2009-01-29 @ 15:03:46
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: matte igen

nä det är inte öronen som har krympt... det är näsan som har blivit längre.

2009-01-29 @ 22:23:48
Postat av: Hannu

Det är fint att se att barnen får följa med på era upptäcktsfärder i naturen och lära av er.

Trevlig helg åt er alla!

Postat av: Kirsti

Haspet:

Ja..håll nu tummarna att det finns ugglor som ställer upp på hoanden när vi far ut i natten..



Åsa:

Det var ju tur att du fick lite snö under några dagar i alla fall.. Du åkte ju skidor flitigt då! :)



Anneli:

Blommande vintergäck..suck, suck.. Det känns väldigt långt till sådan skönheter här i vår trädgård! Vårt land är verkligen avlångt!



Kersti:

Ja, visst är det härligt med ljuset och fågelkvittret! Det känns som att vi går "en ljusare framtid" till mötes nu! :)



Matte:

Hälsning framförd! Han tackar! :)

Och, jo..jag förstod det där med öron-näsa-kombinationen..;))



Hannu:

Ja, två av tre barn här i familjen är riktigt skogs-och fjällvandringsintresserade. Den äldsta killen därmot trivs bäst inne, vid datorn.. Men alla kan ju inte gilla allt..:)

Önskar er också en riktigt fin och trevlig helg!



/Kirsti

2009-01-31 @ 10:36:19
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0