Lördagens resa..

..gick norrut i vårt avlånga land.


Vi passerade polcirkeln..



..för att nå vårt mål: Jokkmokks marknad.



Bland lappar och renar tillbringade vi flera timmar i lördags.

Det var -20 till -22 grader under marknadsdagen, lätt snöfall.. och massor av folk.

Jokkmokks-marknaden är en återkommande vinterfest år efter år.. och infaller alltid under första veckan i februari, så man får räkna med att det är vinterväder.. oftast kallt och mycket snö.

Men det är det som gör det hela till en lite extra trevlig upplevelse.



Per (figuren till höger..) bland ett stort gäng uppstoppade djur.


Påbyltade med tjocka kläder och flera lager vantar vandrar man omkring bland knallarna som säljer allt från otroligt fina hatverk, skinn, pälsar, smycken, korv, kött till traditionella varor som kepsar och annat krimskrams..
Dock måste jag säga att denna marknad har väldigt lite krimskrams och desto mer kvalitetsföremål.. Det tar, trots kylan, flera timmar att vandra runt bland alla stånd och njuta av allt fint.



Per bland  renhorn, älghorn och skinn av olika slag..


..och rävar på rad.

Nere vid sjön, bara ett par hundra meter från marknadsgatan anordnas varje år möjlighet att pröva på att åka hundspann..





..och upp över stan kan man ta en tur i en helikopter.

Minusgraderna och snöfallet gjorde att det inte blev så värst många foton tagna..
Men det var två riktigt nöjda marknadsbesökare (dock lite frusna!) som sent på lördagseftermiddagen åkte därifrån. Vi passade på att fara ännu lite längre norrut, till Gällivare, där vi sov över hos goda vänner.


Väl hemma igen i går kväll kunde vi konstatera att det snöat betydligt mer här i Boden än norrut.. Och snöandet har fortsatt även idag, måndag..

Det har snöat i stort sätt oavbrutet sedan i fredags med andra ord, uppskattningsvis drygt 30cm ny snö ovanpå den gamla..  Vid det här laget är vår trädgård därmed täckt av ett ca 70cm tjockt, vitt, fluffigt täcke..

Rena, rama vintern fortfarande, med andra ord.

Kommentarer
Postat av: Anneli

Så mysigt det ser ut på marknadsbilderna. Att slippa krimskramset som finns på alla marknader, måste vara skönt.Har önskat att få komma dit de senaste åren, men det ligger ju en bra bit härifrån, så än så länge har det inte blivit av.Hundspann är också en dröm jag vill förverkliga någongång ..... Det är så mycket man vill och semesterdagarna ska räcka till så mycket. Förutom björngömslet i juni så funderar vi på att åka upp till Kebnekaise i sommar.Yngste sonen ska sommarjobba som fiskeguide i Kiruna med omnejd, så vi tänkte även passa på att hälsa på honom.

Ha det så bra där uppe i norr :).

2009-02-10 @ 14:41:55
URL: http://arctosphoto.wordpress.com
Postat av: Åsa!

Så fint ni bor!!! Det är så roligt att titta in till dig och få ta del av livet i norrdelen av vårt land!

2009-02-10 @ 14:57:08
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Bea

Vilket härligt inlägg med underbara bilder, men det ser onekligen rätt kallt ut! Mysigt med marknader men allt detta krimskrams har jag liksom "växt ur" och vill ha ngt annat att fästa blicken på och beundra hantverken när man gör liknande utflykter.

Ha det gott! /Bea

2009-02-11 @ 20:43:54
URL: http://daggdropp.blogspot.com
Postat av: Kersti

Nu blir jag riktigt avundsjuk. Att någon gång få komma till Jokkmokks marknad är en dröm jag burit sedan jag var väldigt liten. Någon gång ska det bli av. Härligt att ni hade en så fin dag. Blev det några inköp tro? Min son skulle vara väldigt intresserad av de där rävskinnen.

2009-02-11 @ 21:49:47
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Haspet

En marknad utan krimskrams låter som något för mig. Ser riktigt mysigt ut. Hundspann är verkligen något som jag skulle vilja testa på, ser så häftigt ut. Vet inte vad som hänt men helt plötsligt har jag börjat gilla när det är riktig vinter, och inte bara Stockholmskt snöblask. // Peter

2009-02-11 @ 22:25:05
URL: http://haspet.blogspot.com/
Postat av: matte

Då åkte du förbi hemma hos mig! Länge sedan jag var på marknaden. Den är riktigt fin och skönt att slippa det mesta av krimskramset. Hundspann skulle jag vilja prova åka ngn gång! Kanske ska prova spänna Wilma och Diva för cykeln..

2009-02-12 @ 10:03:03
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Paula

Det vore en dröm att någon gång få åka på marknaden! Tack för att jag fick följa med! Här i Dalarna är de flesta marknader totalt värdelösa nuförtiden, om man gör misstaget att handla, så är det något som spricker eller går sönder efter en vecka och det finns ingenstans att reklamera! Inte ens handväskan jag köpte i våras höll ett halvår trots att jag bara använder den vid besök i stan, typ en gång i veckan.

Riktigt 70cm har vi inte, men nästan en halvmeter. Och det är jag så nöjd med! En riktig snörik vinter efter tiotalet snöfattiga, kan det bli bättre?

Ha det gott, snart har ni ljusare längre än vi!

Kram

2009-02-12 @ 15:26:37
URL: http://paulaz.se
Postat av: Kirsti

Anneli:

Ja, krimskramset saknar man inte ett smack på marknaden! Du/ni borde verkligen besöka Jokkmokks marknad..det är en trevlig upplevelse! Och du kunde ju slå två flugor i en smäll..marknad OCH hundspann! ;)

Helt klart borde man ha många, många fler semesterdagar per år! Tänk vad mycket man skulle hinna se och uppleva då..

Ska bli riktigt spännade att läsa och se foton från era äventyr i björnskogar och fjälltrakter! :)



Åsa:

Tackar! Såg att du också fått snö nu! Kul!!!



Bea:

Tackar, och ja, det var lite väl kallt..:) Ja..Jokkmokks marknad är den enda jag hittills besökt som saknat krimskramset.. därför gillar jag den skarpt! :)



Kersti:

Du ska helt klart se till att åka upp till marknaden!! Lovar att det är värt pengar och tiden det tar att färdas hit..:)

Inköp..jo..det blev bara lite denna gång.. faktiskt endast en smarrigt god älgkorv! :)

Det fanns mycket fint man hade kunnat tänka sig att köpa..men jag kände mig lite snål..och så var det så kallt om fingrarna att man drog sig för att plocka upp plånboken. :))



Haspet:

Du ser..det går att ändra sig! Visste väl att det bodde en vintermänniska i dig också..:)

Om du/ni någon gång reser norrut så tajma in det med Jokkmokks marknad! Är säker på att du skulle gilla den! ..(och vintern också..)



Matte:

Japp..vi passerade en liten by mitt i skogen där på vägen upp..:)

Ett tips kan kanske vara att börja med bara Wilma framför cykeln..och vänta tills vägarna tinat, typ..:))



Paula:

Tack själv för att du följde med! :)

Instämmer fullständigt om det där med dålig kvalité på marknadsgrejor! På den här marknaden är det mesta ganska dyrt..men jag inbillar mig att man faktiskt skulle fått bra saker för pengarna.. Dock blev det inte så värst mycket handlat denna gång.. Bara ätbara saker..:)

Kul att ni också fått en ordentligt vit vinter i år!! Det är så skönt att läsa bloggar söderifrån och se snö..annars brukar man känna sig lite ensam med den varan här uppe..:)

..och ljuset kommer! Det är så härligt!!

Ha det gott!





/Kirsti

2009-02-14 @ 14:04:44
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/
Postat av: Kim Persson

Bra skrivet tycker jag faktiskt

2010-12-03 @ 13:57:25
URL: http://jade.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0