Inget bordsskick..

Dagarna blir längre och längre, det märks faktiskt nu.

Idag fanns det till och med en vaken fågel vid fågelbordet när jag kom hem kl. 16.30! Det betyder att det nu äntligen är ljust när man kommer hem från jobbet. Härligt!


Dagens kvällshungriga gäst var en gråsiska. Och den flög så klart iväg så fort jag visade mig i fönstret.

Därför blir det en talgoxebild i stället, tagen för flera veckor sedan, mitt på dagen en ledig dag. Den får visa hur fint bordsskick talgoxar kan ha..



Betydligt sämre bordsskick har alla siskor, sparvar och finkar (och troligtvis även ekorrar!) som besöker solrosfröhuset under vardagarna när jag inte är hemma.

Jag fyller på frön på kvällen, de tömmer ur frön under dagen efter.

I stort sätt vartenda frö ligger på marken, tillsammans med en massa skal, när jag kommer hem.. Vilket energislöseri det måste vara för de små liven att slita så hårt med att tömma ut allt!

Och jag undrar varje vinter över vitsen med det hela..

Tror fåglarna att jag gömt de allra godaste fröna längst in i fröhögen?

Eller kollar de hur stort fröförrådet är innan de börjar äta?

Eller är det bara helt enkelt så att fåglar inte har något bordsskick?


Ja..inte vet jag.

Men snart är det tillräckligt ljust på kvällarna för att jag ska kunna ta del av deras "slänga ut alla frön-aktiviteter"  vid fågelbordet efter arbetsdagens slut..

Det är ett gott vårtecken!

Kommentarer
Postat av: Elsa

Jaså du gömmer godsakerna längst in Kirsti. Inte undra på att det ser ut som att fågelbordet är sprängt varje dag :) :)



Nu ska jag ut i solen . med kameran Ha en trevlig helg

2009-02-20 @ 10:14:06
Postat av: Åsa!

Visst är det skönt att det börjar bli lite ljusare ute!

2009-02-20 @ 12:09:38
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Kersti

Visst är det härligt att det ljusnar. Jag har ännu inte sett en enda fågel på min kokosnöt. mannen såg en men det var länge sedan nu. Funderar på att flytta den från fönstret till trädet en bit bort. Då kan jag inte fotografera men kanske att fåglarna får lite i magen och det är i alla fall viktigare än mina bilder.

2009-02-20 @ 23:20:27
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Kirsti

Elsa:

Sprängt var ordet!! Det är precis så det ser ut vareviga kväll. Om alla frön på marken gror i vår kommer jag att kunna skryta med Sävast´s mäktigaste solrosodling.. :)

Lycko dig som hade ledigt en solig dag. Idag fick jag nöja mig med blåsiga och grå bilder..

Önskar dig också en trevlig helg!



Åsa:

Japp! Riktigt härligt!



Kersti:

Ja..du kanske får flytta nöten längre bort så fåglarna hittar den. Sedan kan du ju flytta den meter för meter närmare huset efterhand som fåglarna blir fler.. Till slut hänger du den sedan nära, inom fotoavstånd och fåglarna har inget märkt..:)



/Kirsti

2009-02-21 @ 19:35:43
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0