Händelsefattig söndag..

..men hyfsat väder!


Gårdagskvällen hade Per och jag tänkt ägna åt ugglespaning. Men vädret var bistert kallt, snöigt och småblåsig..

Vi antog att inte ens välklädda ugglor kände för att ropa kärleksfullt åt varandra en sådan ruggig kväll/natt så vi stannade hemma.
Det blev istället en lång, varm bastukväll och därefter slötittande på TV (jag) och dataspelsspelande (Per).

Inte så tokigt det heller, men ugglorna ska för det inte tro att de slipper oss! Nästa lördag håller vi tummarna att vädret blir bättre.


Idag tänkte vi bege oss ut på en skidtur, eventuellt till skogar där det enligt uppgift ska finnas vattendrag där man kan ha turen att se strömstarar.

Men.. trist, mulet och småsnöigt väder under morgonen gjorde att vi (läs: mest jag..) tappade lusten..
Dock klarnade det upp vid lunchtid så vi gick på långpromenad istället.

Först ner till älven..  



..där vi fikade i en solig glänta.. (solen sken men det fortsatte snöa lätt.)


..sedan vandrade vi vidare, upp i en närbelägen skog.. Lyssnade och spanade efter fåglar eller annat djurliv men det var tyst och stilla..  

Förutom en hackspett, två glatt vårkvittrande svartmesar och ett antal hurtiga skidåkare fanns inte mycket liv att glädjas åt.


De enda fåglarna som, lite motvilligt, ställde upp på att bli dokumenterade var våra "egna" gulsparvar  här på tomten.



Det bevisar väl att det vissa dagar inte lönar sig att bege sig längre bort än några steg utanför dörren.. (Fast även jag som kände mig ganska motvillig till dagens promenad, tyckte efteråt var det en skön, liten utflykt på ca två timmar..)


Trädkram (-are)?

Kommentarer
Postat av: Hannu

På tal om hackspettar så hörde vi i helgen första trummande Större hackpett för i år.

Det är nu tredje året i rad som den hörs redan i februari.

Postat av: Haspet

En liten utflykt på två timmar... Om jag motvilligt skulle ut på en liten promenad så skulle det max bli en kvart eller så :)Men det är ju så, det är så skönt efteråt och man kan krypa upp i soffhörnet utan dåligt samvete. Häftig bild på trädkramen. Ser fram emot att läsa om uggleträffen nästa helg. / Peter

2009-02-16 @ 06:25:19
URL: http://haspet.blogspot.com/
Postat av: Åsa!

När man väl är ute är det nästan alltid skönt, oavsett väder!

2009-02-16 @ 12:21:40
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Anneli

Vad spännande det låter med ugglespaning. Har aldrig gjort det men vet i katten om vi inte ska prova på det i år.

2009-02-17 @ 17:01:27
URL: http://arctosphoto.wordpress.com
Postat av: matte

lovely!

2009-02-18 @ 12:30:29
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Elsa

Har du sett att du lagts till som bloggare på SOF:s hemsida Kirsti.

2009-02-18 @ 22:22:05
Postat av: Kirsti

Hannu:

Trevligt vårtecken! Fast lite idigt är det ju i februari.. men det gäller väl även i hackspettarnas värld att vara först och bäst..:)



Haspet:

Ja..jag inbillade mig under hela första timmen att vi snart skulle vända hemåt..men, men..:)

Återstår att se om det blir ugglelyssning nu på lördag.. Per är däckad av en elak förkylning just nu.. Håller tummar och tår att han inte smittar mig.



Åsa:

Så sant som det var sagt! :)



Anneli:

Du har ju uggleskådningsmöjlighet dagtid också..det är faktiskt lite fuskigt! :)

Klart att ni ska göra en nattlig ugglelyssningstur!! Det är jättespännande.. trots att man sällan hör ugglorna..:)

Lycka till! (Och glöm inte att skriva på bloggen om hur det gick!)



Matte:

Yes.. :))



Elsa:

Ja, jösses! Snacka om att jag blev förvånad i går kväll när jag såg det! Och jätteglad, så klart!!

Undrar hur det gick till!??

Nu måste jag ju ut och spana efter massor av trevliga fåglar att blogga om..:))



/Kirsti

2009-02-19 @ 18:21:22
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/
Postat av: Anonym

Förmodligen har någon gått via min blogg och upptäckt dig. Roligt!



/Elsa

2009-02-21 @ 20:37:33
Postat av: Kirsti

Elsa:

Ja.. bloggvärlden är underbart spännade! Allt kan tydligen hända..:)

2009-02-26 @ 21:49:01
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0