Gråsiskor..

..är de som fortfarande dominerar i antal bland fåglarna vid vårt solrosfröbord. (Vid vildfågelfröblandningen flockas gulsparvarna.)


Det blev ingen ugglespaning denna lördagskväll heller. Per är rejält förkyld och vindarna viner utanför.. När det nu för en gångs skull blev behagligt varmt utomhus med bara -4 grader började det istället blåsa och yra snö. Inget frestande väder att ge sig ut och åka skidor i mitt i natten.

Ugglorna får vänligt vänta med sina hoanden ytterligare en vecka..


Istället blev det lite småfågelspaning från altanen.

Det har varit väldigt lugnt ute vid fågelborden denna dag. Kanske beror det på de ganska hårda vindarna och på att det plötsligt blivit nästan 20 grader mildare ute..

Arterna jag spanade in under den drygt halvtimmeslånga fotostunden (sittandes i en snödriva på altanen) blev: Blåmes, talgoxe, pilfink, gulsparv, nötväcka, skata och sist men inte minst..



..gråsiskorna.

Besökarna denna helg verkar vara i betydligt piggare skick än de tre som uppehöll sig här i trädgården under förra helgen.
Dagens gråsiskor höll noga koll på vad jag sysslade med..




..och blängde argt när jag försiktigt försökte närma mig matbordet:




Man skulle nästan kunna tro att en av dem t.o.m. vågade sig på att lipa åt mig, med ett frö på tungan.


Kommentarer
Postat av: Åsa!

Så fina fågelbilder! Njuter...

2009-02-22 @ 09:00:08
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Bea

Söta bilder på Gråsiskorna. De finns hos mig med och näpna med sina röda hättor.

Jag hade faktiskt en flock söta småfåglar som hängde upp och ner i björken utanför mitt datarumsfönster och ivrigt ätande av fröna. Det liknade snösparven (endast en dålig bild gm fönstret), men men..finns den hos mig!? Jag måste ta reda på det, men vackra grå/vita fjädrar och lite grått.

Du är så duktig på fåglar och bilder!

Trevlig helg! /Bea

2009-02-22 @ 10:15:28
URL: http://daggdropp.blogspot.com
Postat av: Haspet

Vad fina dom är Gråsiskorna. Tror aldrig att jag sett någon live, finns dom även här hos mig? Så häftig bild på den som lipar, snacka om ögonblicksbild. // Peter

2009-02-22 @ 19:16:39
URL: http://haspet.blogspot.com/
Postat av: Anneli

Så söta de är, gråsiskorna. Har aldrig sett någon sådan,även om de enligt fågelboken, vissa år kan häcka långt söderut. Men ända hit till Trelleborg är kanske att ta i :).

2009-02-23 @ 18:03:22
URL: http://arctosphoto.wordpress.com
Postat av: Kirsti

Åsa:

Tackar! :)



Bea:

Tackar! Det kanske var stjärtmesar, de du såg hängandes i björken..? Dom är gråvita, runda som pingisbollar, men med lång stjärt.. Jättesöta! Och hänger nästan alltid uppochner i träden..:)



Haspet:

Tackar..jo, han var lite charmig, han som försökte lipa men hade fröet i vägen..:)

Jodå..gråsiskor finns nog även på dina "sydliga" breddgrader..men de är nog inte lika vanliga där som här. Jag hade dem aldrig vid fågelbordet där nere..men här invaderar dom! :)



Anneli:

-Ja..de kanske inte hunnit så långt söderut ännu..:) Vi får göra något slags byte..du skickar upp lite hornugglor så skickar jag en flock gråsiskor..;)



/Kirsti

2009-02-25 @ 20:25:44
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0