Fönstergluttare..

Flera gånger under den senaste veckan har mystiska ljud hörts utanför vardagsrumsfönstret.


I kväll lät det först som om en liten fågel krockade med rutan.. En mycket svag duns så jag antog att fågeln inte skadade sig. Gick i alla fall ut och tittade så den inte låg avtuppad ute på altanen..
Såg varken ivägflygande fågel eller avsvimmad sådan.. så jag gick in och satte mig i soffan.

Strax därefter hördes ytterligare en duns mot rutan. Ännu svagare än förra gången..

Förbryllad tittade jag åter ut och såg..

..ingenting.


Började vid det laget misstänka busiga ungar..

..och lutade mig åter tillbaka i soffan.


Tredje gången gillt:

Ännu en duns, denna gång mot rutan närmast mig. Och den här gången hann jag i ögonvrån se skymten av en fågel som försvann ner på altanen.

Strax därefter hoppade den upp på fönsterbläcket, blängde in på mig, lade huvudet fint på sned.. och gjorde plötsligt ett hopp rakt upp mot rutan. Duns.

Därefter landade den på ryggstödet till en av trädgårdsstolarna ute på altanen. Och smaskade i sig en insekt.


Tydligen bedriver denna lilla krabat någon form av fönsterfångst av insekter.

Sädesärlor har ju rykte om sig att börja attackera speglar och fönsterrutor där de ser sin rival i form av sin egen spegelbild.. så jag trodde vid första anblicken att denna lilla, grå fågel höll på med något sådant.

Men med tanke på att den faktiskt smaskade i sig en insekt efter den sista dunsen tyder väl det hela mer på att den upptäckt ett ställe med lättfångade byten..

Hoppas nu bara att den inte blir för ivrig och smäller i pannan alldeles för hårt i rutan.


Och ja, vad är det för en fågel?

Jag är faktiskt inte helt säker.. Den knyckte på stjärten likt en flugsnappare, och är i storlek av en sådan ..men är ju alldeles för gråspräcklig i mitt tycke.

Ung svartvit flugsnappare?! Eller ung grå flugsnappare!?

Fågelskådare där ute, kommentera gärna!




("Fönstergluttaren" är fotad genom fönstret, av förklarliga skäl, därför är skärpan inte den bästa.)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Grå flugsnappare 1K :) nästan hundra på det!



Elsa

2009-08-12 @ 17:32:54
Postat av: Eija

Jag håller med Elsa.. Grå flugsnappare 1K;))

2009-08-13 @ 16:34:14
Postat av: Kirsti

Elsa och Eija:

Ja, då var det väl enhälligt beslutat då: Grå Flugsnappare, 1K. Är beredd att hålla med er. :)

Men.. varför ser den ut att vara roströd på flanken?! Det fick mig att bli lite skeptisk..



/Kirsti

2009-08-16 @ 14:42:23
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/
Postat av: Karl Piter

Min första tanke var en rödhakeunge, med den lätt roströda nyansen på bröstet, som du själv påpekar, har kollat i min nya fågelbok o enligt den skulle det stämma rätt bra, men jag vet inte om ni har dem häckande där du bor...

Har dock aldrig sett någon i verkligheten, så jag kan vara ute på sk. hal is.... :)



2009-08-18 @ 08:30:37
Postat av: Kirsti

Karl:

Tack för kommentar!

Då tänkte vi lika! Jag har nämligen också googlat på bilder på både rödhakeungar och rödsjärtsungar under de närmaste dagarna.. (Rödhake häckar på våra breddgrader.)

Men av någon konstig anledning saknas det roströda på ungfågeln jag såg igår och idag ute på vår altan. Så nu är jag inte säker på om jag kanske haft både rödhake och grå flugsnappare här.. Dagens skådning var då i alla fall en flugsnappare. :)

/Kirsti

2009-08-18 @ 18:51:46
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0