Bergfink.. och Stenknäck!

Det hände något trevligt just nu, under vårt fågelbord..


Jag spanade förstrött ut från fönstret.. van att se bofink efter bofink ute vid solrosfröbordet.

Men nu fanns där plötsligt en bergfink!

Trevligt.. årets första.. tänkte jag.. och tittade lite noggrannare.. på den.. och sedan på fågeln till vänster om den..



Den vänstra  var en stenknäck!!

För allra första gången vid vårt fågelbord!

Och min första obs av den här uppe i Boden!



Bergfinken glömdes liksom bort under de få sekunder jag hade på mig att försöka fota stenknäcken genom fönstret..

Ingen vidare kvalité på bilderna.. Men en stenknäck!

Blev nästan lite darrhänt av ren glädje..

Nu ska jag spana vidare genom fönstret.
Hoppas den dyker upp igen!


Kommentarer
Postat av: Elsa

Heja Kirsti! Va kul!

2009-04-26 @ 15:01:27
Postat av: Jaska

Jag tror jag måste börja mata fåglar nästa år för att kunna upptäcka flera arter.

2009-04-26 @ 15:05:15
URL: http://jaahur.blogspot.com
Postat av: Garntrollet

Vad roligt! Både bergfink och stenknäck är ju så fina. Fast stenknäcken är stråt vassare, så vilken lyxig bordsgäst du har fått! Jag har precis kommit hem från en heldag i Erstavik och är så trött att jag nog somnar sittande :-)

2009-04-26 @ 19:21:39
URL: http://www.garntrollet.se
Postat av: Åsa!

Snart stannar dom året runt ska du se bara klimatet får fortsätta på den här vägen...

2009-04-27 @ 19:41:48
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Anneli

Vad roligt. Det är de små tingen som förgyller vardagen :).



Anneli

2009-04-28 @ 06:24:38
URL: http://arctosphoto.wordpress.com
Postat av: Christina

Har haft samma tur i vinter, en stenknäck har dykt upp vid flera tillfällen. Bergfink verkar det vara gott om i vår. Gråsiskor har jag också haft massor men jag tycker namnet är lite fel då de ofta är så vackert rosaröda på bröstet

2009-04-28 @ 10:04:46
URL: http://christinasfoton365.blogspot.com
Postat av: Kersti

Jätte skoj. Jag har spanat in en talgoxe i min kokosnöt.Nu när den är nästan helt tom på mat och vintern sedan länge försvunnen. Men kanske han kommer ihåg att maten fanns där tills i vinter när jag försöker med en ny fullmatad restaurang.

2009-04-28 @ 21:43:33
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Ölandsvindar

Åh vilka fina bilder du tar. Här på norra Öland har jag ganska många stenknäckar i trädgården men de känns alltid lite exotiska.

Kerstin

2009-04-30 @ 17:45:10
URL: http://spanskavillan,blogspot.com
Postat av: Kirsti

Elsa:

Tack!! Kul med folk som förstår hur bra det känns.. :)



Jaska:

Ja, så klart måste du börja mata fåglarna! Det är ju det enda trevliga man har att titta på i trädgården under hela, långa vintern.. Ser fram emot att läsa om vilka fåglar du har på besök nästa vinter! :)



Garntrollet:

Ja..hade verkligen inte förväntat mig att se stenknäcken här uppe.. Har ju kanppt sett den i Stockholm, bara på Öland..:)

Visst är det en härlig trötthet efter en hel dag ute bland fåglar och natur..? :)



Åsa!:

Ja..det vore ju bra! Då slapp jag vänta hela, långa vintern på dem..:)



Anneli:

Japp! En raritet lite då och då är bra för själen..:)



Christina:

Vad trevligt! Det är kul när lite mer ovanliga fåglar dyker upp helt oväntat.. och stenknäcken är ju så fin också! Bergfinkarna verkar ha nått våra breddgrader denna vecka.. stora flockar sjunger vackert i träden varje morgon..:)



Kersti:

Trevligt! Och bra att du inte gett upp! Du ska se att det dyker upp fler fåglar nästa höst! Jag läste här om dagen på någons hemsida att det kan dröja några vintrar innan fåglarna hittar till "nya" matställen.. men om man inte ger upp blir de sedan bara fler och fler..:)



Ölandsvindar:

Hej! Kul med ny besökare! Tackar för kommentaren, trevligt när folk lämnar "spår" efter sig så jag hittar till nya bloggar! Din blogg kommer jag garanterat att besöka många gånger..:)



/Kirsti

2009-04-30 @ 21:08:58
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0