Ledig lördag..

..och gråmulet, dimmigt och kallt, drygt -10 grader under hela dagen.. typiskt.

Jag hade ju tänkt mig en lång skogspromenad i vintrigt, vackert soligt landskap idag.


Och hade verkligen inte tänkt skiva ett fågelinlägg idag. Har liksom fått nog av det under veckorna. De flygande vännerna ute i trädgården är trevliga..men längtade faktiskt efter andra slags foton just nu.

Men så hände sig följande..


Under den gångna veckan har jag ett flertal gånger under lunchtid passerat ett bostadsområde med många rönnar. Hörde redan i måndags ovanliga ljud uppifrån träden och spanade en stund.. Såg till min stora glädje att det var en flock tallbitar som rastade uppe i träden. De kalasade på rönnbär som blivit kvar efter sidensvansarnas måltider.

Tallbitar är verkligen vackra fåglar.. och dessutom orädda.

Både i onsdags och i går gick jag förbi samma rönnar under lunchrasten.. och såg tallbitar i mängd. De var nästan inom räckhåll.. riktigt nära vägen. Riktigt trevlig vinterfågelskådning på nära håll, t.o.m. utan kikare, alltså.

I går ångrade jag verkligen att jag inte tänkt på att ta med kameran någon av dagarna.


Så blev det då lördag och lunchtid här hemma.. Nämnde för Per att vi kanske skulle chansa och åka en sväng bort till rönnarna.. Kanske, kanske fanns där några tallbitar kvar även idag.

Kameran packades ner i väskan denna gång..

..och väl framme vid mitt jobb kändes bilfärden dit värd varenda krona och minut.


Det fanns en flock tallbitar uppe i rönnen även idag.

Vilken lycka för en skådare som inte är bortskämd med fågelskådning vintertid..

..och tallbitar till råga på allt, som jag aldrig förr lyckats fotografera.


Så det blev fågelinlägg idag med. Av en ren slump.


"Mitt i maten" känns som en bra rubrik till dagens tallbits-foton:










Kommentarer
Postat av: Trolda

Hej =D Har kikat runt hos dig och vill bara säga att dina bilder på fåglarna är underbara =D Tack för titten!



Trolda - Hejsvejs =D

2008-11-23 @ 14:34:45
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Kersti

Vilken vacker fågel. Jag visste inte ens att sånna fanns.

2008-11-23 @ 23:10:40
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Bea

Hej Kirsti!

Då har jag hittat till dina fåglar och din/er natursida - skojigt! Jag älskar dina vackra fågelbilder, de är helt suveräna :)Vacker fågel - har aldrig sett en liknande tidigare, alltid lär man sig nåt ;)

Tjingeling! /Bea

2008-11-24 @ 13:55:09
URL: http://beas.tradgardsblogg.se
Postat av: Kimmo

Hej! Jag tycker din blog så mycket att jag har givit dig ett pris. Du hittar det på min blog. Jag tror du kan översättä reglerna på svenska.

Postat av: Kirsti

Trolda:

Hej! Tackar för rara ord och för ditt besök här! Kul med nya bloggar att hitta till, så tack för att du lämnade en kommentar efter dig! :)



Kersti:

Ja, de är fina, tallbitarna..och vissa år ser man dem inte och andra år finns de i stora mänder.. I år verkar det vara ett bra tallbits-år, åtminstone här.



Bea:

Hej och välkommen hit! Kul att du hälsar på! :) Nu får du titta upp i dina rönnar en extra gång..kanske det finns tallbitar där också! :)



Kimmo:

Tackar så jättemycket! Den gjorde mig glad! Och du hade ju redan översatt reglerna..:)



/Kirsti

2008-11-25 @ 21:53:00
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/
Postat av: Jaska

Tallbit, Nordens papegoja. Jag hade nöjen att se dem en gång för tio år sedan här hemma. En ny årsdag var gårdsbjörken rödbrickig. Ingen kamera men minnet är kvar.

2008-11-26 @ 20:44:27
URL: http://jaahur.blogspot.com
Postat av: Kirsti

Jaska:

Kärt barn har många namn, tydligen.. Nordens papegoja är ju riktigt passande (hade inte hört det namnet förr)! Och betydligt finare än "dumsnut" och allt annat tallbiten fått heta..:)

Kul att du också fått se dem IRL! Jag såg mina första tallbitar i en park i Stockholm någon gång på 90-talet.. Ingen kamera hade jag då heller..men minns dem väldigt väl..:)

/Kirsti

2008-11-26 @ 20:51:43
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0