Kvikkjokk-resa 080720 – 080724

Nu var det återigen dags att boka en liten stuga i Kvikkjokk, denna gång for vi dit hela familjen.

Det blev en fem dagar lång resa med massor av frisk fjäll-luft, många  trevliga, avkopplande timmar och en del mygg..



Första kvällen..grillning och ett glas vin utanför stugan.


En timmerman av något slag, antar jag.. höll oss sällskap..


..likaså gjorde en hel mängd olika fjärilar..


Kvällen var vindstilla och solig..


..och fjärilarnas skådesspel fortskred under hela kvällen. Den på sista fotot är troligtvis en Blåvinge, de andra har jag ingen aning om vad de heter.


Dag 2 lånade vi båt, köpte fiskekort och for ut för att pröva fiskelyckan..


..och njuta av vackra vyer ute på älven.


Vi gjorde strandhugg, värmde ärtsoppa till lunch..


..och fortsatte därefter fisketuren. Per fick en 40cm lång harr och en lite mindre abborre. Därefter fick även Oliver en abborre så det blev lagom mycket att röka/halstra till lunch dagen efter.

Dag 3 var vädret blåsigt och regnigt så vi tillbringade den i stugan, läsandes böcker och spelandes sällskapsspel. Degen efter sken solen åter igen så..


..vi vandrade upp på Sjnjerak, samma berg som Per och jag besteg för några månader sedan.


Vädret blev lite molnigare under eftermiddagen men vi fick ändå se Kvikkjokk uppifrån.. och åt lunch uppe på kalfjället. Trötta ben vandrade sedan ner till stugan igen där bastun värmdes och kvällen tillbringades ute vid elden..

Dagen efter, i går, torsdag, bar det sedan av hemåt till Boden igen.

Kommentarer
Postat av: Hannu

Hej ! Vilken fin natur ni har i norra Sverige, själv har jag endast vandrat i norra Finland samt besökt treriksröset, så lite har jag nusat på svenska och norska sidan.

Angående namnet på fjärilen som finns strax överom blåvingen är nog en Dukatpärlefjäril.

Postat av: Kirsti

Hannu:

Hej igen och tack för kommentarerna och tack för Dukatpärlefjärilens namn! Googlade på den och det ser ut att stämma.. Pärlemofjärilar fanns det ju gott om fakta om på nätet! :)

Jag är jättedålig på att känna igen fjärilar..och vet liksom aldrig vad jag ska söka på när jag ska leta efter dem ute på nätet. Därför jättekul att få ett namn på den från dig!

/Kirsti

2008-12-30 @ 20:10:35
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se/
Postat av: Erika

Gillar om det du skrivit! Roligt att se lite sunda grejer och inte bara det vanliga grejerna som man kan läsa om hela tiden. ;)

2010-09-23 @ 22:54:25
URL: http://royalorchidholidays.se/hotell/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0