Äntligen blev den av..

..vår lingonplockningsutflykt.

Det blev en kort, snabb plockningsrunda.. vi kom inte iväg förrän efter middagen så skymningen  föll ganska snart efter att vi hunnit fram till lingontuvorna.


image127

Men vad gjorde väl det.

Vindens sus i träden, solnedgångens guldskimmer i trädtopparna..


image128



..och lite senare rosaskimrande moln som for över himlen..


image129

..sådant gör gott i själen, trots att man inte hinner fylla lingonhinkarna till bredden med bär.


När man har Per med sig är det nästan omöjligt att göra en skogsutflykt utan att det tänds en eld.
Det hör liksom till, anser han. Fikat i skogen smakar bäst intill en värmande brasa, det hävdar han bestämt. Och jag är ju såklart beredd att hålla med.


image130


Så där satt vi en god stund efter att mörkret sänkte sig över skogen. Njöt av kaffe, bullar och några tranors rop i fjärran.


Väl hemma igen blev det bärrensning. Det är då man gläder sig över att man inte hann plocka mer än drygt 5 liter..


image131


Rensa lingon är ju inte det roligaste man kan ägna sig åt en lördagkväll, men med poppigt glad musik på stereon och ett glas rött vin blev lingonskörden frys-färdig utan större problem.


Nu blir det ett glas rött till framför TV:n.. En hemmakväll i lugn och ro.
Det känns helt perfekt!

Kommentarer
Postat av: SolSkuggan

Men åh så fina bilder och jag håller helt med Per.. En utflykt i skogen utan eld då blir jag riktigt besviken;)
Hahaha Jo när det kommer till att rensa då är man glad åt det lilla man plockat.
Kul blogg du har! Ha en bra fortsättning på helgen kram:)

2007-09-22 @ 22:29:05
URL: http://solskuggan.blogg.se
Postat av: Lena

Jag har blivit en sann norrbottning, jag ska också elda!
Nytt för mig, allt eldande i tid och otid, men det är MYSIGT....

2007-09-24 @ 08:20:11
URL: http://momma.blogg.se
Postat av: Inga M

Nu börjar jaktsäsongen igen tack o lov med hög klar luft och brasorna i skogen!

2007-09-24 @ 18:59:13
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Kersti

Vilka fina bilder. Jag var i skogen förra helgen nästan inga lingon alls och inte ens oätliga svampar. Lite trist faktiskt.

2007-09-24 @ 23:10:52
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Hans

Så fina bilder på lingon och solnedgång! Det finns en del bär i våra hallandsskogar också, men tiden vill inte räcka till - finns det sällsyntheter ytefter kusten vill man ju inte gå miste om något. Just nu går en tärnmås bland skrattmåsarna på en nysådd åker, t.ex. Vi får se om jag får en
bild av den. Ett par har jag sett över havet nyligen.ö
Hälsningar
Hans

2007-09-25 @ 15:35:53
URL: http://hansjohansson.blogg.se
Postat av: Kirsti

Solskuggan:
Tackar! Och kul att du hittat hit! Önskar dig också en fin helg, denna helg! :)
Lena:
Ja, man vänjer sig fort vid seder och bruk.. Jag märker också att jag vid det här laget saknar elden om Per, mot förmodan, någon gång glömmer att göra upp den..:)
Inga M:
Ja..det är en fin tid..trots att jag inte jagar själv.. Gillar egentligen inte hösten så värst mycket men vid en eld i skogen mår man ju aldrig dåligt..
Kersti:
Tackar.. Lingon har vi gott om här uppe i år men våra svamputflykter har inte heller varit lyckade! Håller med om att det känns lite trist att komma hem med en tom korg.. Men det får bli champinjoner från ICA istället. :)
Hans:
Tackar.. Ja, jag har full förståelse för att du inte har tid att vara ute i lingonskogen. Jag skulle också prioritera fågelmarkerna om jag bodde där du bor! Följer din blogg flitigt och suckar över allt du kryssar.. Idag har jag skådat flockar med sidensvansar i rönnarna.. De är också vackra, både höströnnarna och fåglarna, men hade ju hellre riktat kikaren mot en tärnmås, såklart! :)
/Kirsti

2007-09-29 @ 19:55:10
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0