Trastar dag och natt

Är man kvällspigg kan man njuta av trastsång innan man går och lägger sig.
Klockan 00.30 börjar första björktrasten höras.. och sedan blir de fler och fler ju ljusare natten blir. 
Det börjar faktiskt vid det här laget att ljusna redan strax efter midnatt! Snart är de ljusa, härliga norrbottensnätterna här!

År efter år kommer de tillbaka, trastarna. Först i stora skaror som nästan invaderar hela trädgården och ängen utanför.
Flockarna skingras efterhand.. vissa flyttar längre norrut och vissa väljer att stanna.
Det är flera trastfamiljer som valt skogdungen utanför vårt hus som häckningsplats under de år jag bott här.. Björktrastar de flesta av dem.
Rödvingetraster och taltrastar verkar föredra andra skogar. Lite synd eftersom björktrastens sång är inte den vackraste i trastkören.. Men däremot livar de effektivt upp stämningen i och utanför vår trädgård.
De försvarar sitt revir med näbbar och klor. Riktigt ordentligt upprörda blir de, hela flocken, om en skata eller, ännu värre, en kråka vågar sig in här.

Jag har gjort små, tafatta försök att skingra skatflockarna vid fågelbordet under vintern, men insett att jag blivit besegrad. Så fort ryggen vänds mot fönstret smyger de fram igen..de svartvita talgbollsmarodörerna och storätarna.
Trastarna däremot låter sig inte besegras. De håller trädgården garanterat skatfri.
Det enda man kan förvänta sig att se är några lossryckta skat-stjärtfjädrar virvla omkring i vinden.
Skatorna åker verkligen på stryk dessa dagar om de inte förstår vinken: "Dags att dra!"
Först kommer en trast.. räcker inte hans hesa skränade och blixtsnabba attack mot skatstjärtfjädrarna kommer snabbt polaren till hjälp. Förstår skatan då fortfarande inte sitt bästa rycker hela kvarterets traststyrka in inom några röda sekunder.
Sällan har jag skådat så skamsna skator som under dessa trastattacker.

Tur man lyckats hålla sig på god fot med trastfamiljerna. Annars hade man inte vågat rensa rabatter utan hjälm på huvudet.

I fjol hoppade små trastungar omkring på gräsmattan den 10/6, så snart ser vi dem nog snart igen:

image38
2006-06-10

Kommentarer
Postat av: Luna

När vi var på väg att flytta in i huset här i våras fann jag döda starungar på trappan. Vet inte varför de låg på trappan för boet kan väl knappast vara på huset. Kanske nån katt lagt dem på trappan. Den förra ägaren sa att de brukade trilla ur boet ofta. Usch, så nu väntar jag bara på att det ska hända oss, och jag kommer säkert gråta blod. Tänkte få upp lite nya holkar i träden. Har precis fått tag på en passande stege. Är det för sent, du som vet lite mer än mig?? Angående den eventuelle naturföreningen så tror jag nog inte att jag kommer etablera den på internet, men man vet ju aldrig...men jag ska informera dig om det blir av. Jag lovar.

2007-05-17 @ 14:46:51
URL: http://lunanimbus.blogg.se/
Postat av: Kirsti

Luna:
Trist med fågelungar som trillar ur boet! I min ungdom jobbade jag under några somrar på KFV, Katastrofhjälp för Fåglar och Vilt, och där fick vi alltid in mängder av fågelungar under våren. Många av dem var just urtrillade ur sina bon..de överlevde fallet men folk var rädda att katter och andra rovdjur skulle ta dem på marken så de åkte in till oss med dem istället. Bättre är om man kan försöka hitta boet och stoppa tillbaka dem dit istället! Då har de större möjlighet att överleva.. Hoppas du slipper döda fåglar i år..det är verkligen inte kul!
Fågelholkarna kan du hänga upp när som helst! Hinner de inte häcka i dem år så kommer de istället att bli överlyckliga nästa vår när de hittar nya holkar!
Håller tummarna för din förening! Sådant behövs!!

2007-05-18 @ 21:06:16
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0