Bortblåsta vårkänslor

I går snöade det.
Kallt, blött, ruggit, blåsigt, grått.. och till råga på allt snöfall.
Som tur var kom dock eländet ner som snöblandat regn så det blev inte vitt på marken. Det hade ju varit rena dödsstöten för de små vårkänslor som börjat gro.

Penseérna jag planterat i krukor utomhus fick flytta in igen. Plantorna av Vintergröna som  planterats ute i rabatten i förrgår, då solen värmde gott, fick i går en filt över sig.
Eländes elände.
Jag vill ju ha vår nu!

I morse sken solen. Termometern visade -3 när jag trampade iväg på cykeln mot jobbet. Det var is på sadeln. Och det var is på alla vattenpölar. Och det var kallt under den första kilometern.

Men solen värmde faktiskt. Lite.
Och vårkänslorna kom sakta smygande tillbaka.
Halvvägs till jobbet sjöng nämligen en gransångare! Nu är han tillbaka! Den första sångaren för i år!
Han brydde sig minsann inte om gårdagens snöfall. Han deppade inte ihop. Han sjöng istället för full hals idag! Han hittade säkerligen inte en enda frukostbit i form av insekter i morse, men pigg och glad var han ändå!

Så nog ska jag också hitta vårkänslorna igen..
Men sjunga låter jag dock bli.

Ska sova nu och drömma om varma, soliga dagar. Utan snö.

Kommentarer
Postat av: Luna

Jag önskar att jag var lika bra på fågelsång som du. Jag lyssnar och lyssnar på olika internetsajter, men när jag väl kommer ut i skogen minns jag dem inte alls. Några få har iaf fastnat i huvudet. Det tar väl sin lilla tid antar jag.

2007-05-06 @ 18:03:52
URL: http://lunanimbus.blogg.se/
Postat av: Kirsti

Luna: Envishet ger framgång! :)
För mig har bästa sättet varit att smyga efter fåglarna ute i naturen.. Otaliga gånger har det hänt att jag hört någon okänd stämma och förföljt den mellan träden tills jag sett vad det var för fågel! Tidskrävande men ack så lärorikt! (Man svär tyst för sig själv när man ränner efter den att "Nu ska jag då minsannn komma ihåg vem som lät sådär!")
Lyssna på dem en och en så ska du se att du plötsligt känner igen fler och fler under dina vandringar! Gransångartips kan vara: Den säger ungefär "Salt-sill, sill-salt, salt-sill.." :)

2007-05-06 @ 21:14:31
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0