Fågelmat i massor

Eftersom jag matat våra småfåglar ute i trädgården med säckvis av solrosfrön och kassvis med talgbollar under vinterhalvåret tog jag nu för givet att de nu skulle tacka mig genom att äta upp alla spinnarlarver som invaderat vår hägg:

image83


Men fåglarna vägrar.

I söndags kom herr Gråsparv på besök.
Han spanade snabbt in att det fanns fikabröd bland kaffekopparna på altanbordet. Han hoppade från träd till takränna, sedan ner på marken.
Han spanade på oss och han spanade på kakorna.

-Först larverna! sa vi i kör och pekade mot häggen.

Han hoppade upp på en stolsrygg och visade upp en förvånad min. Larverna tittade han inte ens åt.
Istället flög han snart vidare till grannens fikabord och gjorde om samma tiggarprocedur. Med bättre resultat än hos oss, antar jag, eftersom han inte kom tillbaka den kvällen.

Senare dök en ung Björktrast upp.
Jag påpekade med bestämd röst och tydligt kroppsspråk att han/hon faktiskt kunde ta och hjälpa till lite med larvutrotningen..

Men han vände ryggen till.

image84


Ser ut som att vi får ha våra larver i fred.
Varken vi vill eller inte.

Kommentarer
Postat av: Hans

Hej!
Så mycket larver!!! Kanske har de varit här på Öland också. I närheten av Ottenby vandrarhem är lövern verkligen malätna. Men inget går upp mot kaksmulor. Har du läst Samtal med en nötväcka av ... minns inte riktigt. Där var hemligheten kaksmulor, bästa sorten.
Mitt nya kryss blir kornknarren, som hörs lite närsomhelst och var som helst. Annars är det lite tomt på fåglar här. Har ni tur har dvärgrördrommen dragit till Gotland under er semester.
Hälsningar
Hans

2007-06-26 @ 21:21:55
URL: http://hansjohansson.blogg.se
Postat av: Kirsti

Hans:
Ja..i år slår larverna Bodenrekord.. Vår hägg blev uppäten i fjol också men i år är det många gånger värre.
Boken "Samtal med en nötväcka" har jag sett och bläddrat i men inte läst.. Ska nog göra det så jag förstår mig på fåglarnas psykologi. :)
Grattis till "knarr-krysset"! Det är en härlig fågel, ljudmässigt åtminstone.. Har också kryssat den på Öland, i slutet av 90-talet. Då knarrade den utanför campingplatsen och vi trodde först att det var en vattenpump vid husgaveln som gått sönder..
Ska hålla ögonen öppna efter dvärgrördrommen! Vore ju lyckat om den bytte ö tills vi ska dit.. :)

2007-06-28 @ 17:48:04
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se
Postat av: Luna

Jösses, vad många! De kanske inte smakar så gott ens för en pippi. Vad vet jag??

2007-06-30 @ 14:24:30
URL: http://lunanimbus.blogg.se/
Postat av: Kirsti

Luna:
Nä, tydligen är de inte goda! Och de spinner in sig i ett klibbigt "nät" som skyddar väl.. Förstår fåglarna. Jag hade stora problem att befria mig från "nät" som fastnade på fingrarna när jag undersökte deras boning närmare.

2007-06-30 @ 16:34:05
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0