Om att bära hem bär..

Under förförra helgen rekognoserade vi ute i skogarna.
Vi letade svamp men lade också märke till i vilka backar det fanns blåbär.
Så nu, en helg senare, var det dags att hämta hem bären.

Lördagen började rätt så soligt så vi for i väg med bärplockare och hinkar i bagaget och stövlar på fötterna.
Väl framme parkerades bilen och.. ja, frågan var given:

-Var är skogen!??

Platsen som för en vecka sedan var en fin tallskog var nu ett kalhygge.
Nästan varenda en av tallarna hade fallit i skogsmaskiners våld.
Blåbärsriset låg platt efter marken där traktorer dragit fram.
Djupa hjulspår och trädrester utspridda över hela området..

image117

Snacka om dålig timing!

Men..efter några djupa suckar klev vi in bland alla trädgrenar och stubbar, och letade upp de blåbär som klarat livhanken.

image118

Som tur var fanns det ganska gott om dem så vi lyckades plocka ihop ca 10 liter i omosat skick.

Det blir alltid automatiskt tävling mellan mig och Per ute i bärskogen. Vem ska lyckas fylla sin hink först..

Hans är till höger, min till vänster:

image119

Han lös av stolthet. Men jag hävdar att det blev oavgjort. Någon måste ju nämligen dokumentera skogsutflykten med kameran. Och denna någon var denna gång jag så inte konstigt att det saknades dryga litern i min hink.

Efter välförrättat värv var det fikadags.
Vi satte oss i bilen för att köra en kilometer bort till en sjö i närheten. Då kom regnet.

image120


Snacka om bra timing denna gång. Åtminstone med tanke på bären. Att fikat och vi blev lite blöta gjorde ju inte så mycket.
Och det var bara en kortare skur så blå himmel kunde ses mellan molnen redan innan kaffet kokat upp..

image122


Kvällen hemma ägnades sedan åt bärrensning och avslutades med ganska sen middag i form av surströmming, mandelpotatis, tunnbröd.. och alla andra goda tillbehör..

image121

Kommentarer
Postat av: Clara

Herregud.....nu har jag varit här inne hos ditt en halvtimme....njutit av vackra naturbilder och andats frisk luft!!! Torkat bort en tår från kinden när jag läste om den avverkade skogen....jag älskar träd.
Jag ville säga att jag återkommer hit...härliga inlägg med mycket natur och djur....jag älskar skogsliv.....älskar mina gummistövlar...och min kamera, förståss. Så härinne kan jag hämta kraft de gånger jag inte haft tid att gå ut själv :=)
Ha det så skönt!!!
Hälsningar från Clara

2007-08-21 @ 09:06:00
URL: http://claraslinneskap.blogspot.com
Postat av: Kirsti

Clara:
Hej, och tack för besöket! Och stort tack för din rara kommentar! Jättekul när en likasinnad hittat hit.. Gummistövlarna är ju mina favoriter också! :)
Du har otroligt fina bilder på båda dina bloggar..har varit in en snabb sväng nu i kväll och kikat.. Och jag återkommer för att läsa och se mer där, garanterat!
Ha det gott, du med!
Hälsar Kirsti

2007-08-21 @ 19:46:36
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se
Postat av: Inga M

Fina bilder! Det är roligt att läsa om naturupplevelser.
Jag gillar gamla tiders skogsbruk när man höll på i skogen om vintern istället. Det gav inte så mycket skador. Jag inser att skogen måste skötas och brukas och att de som kör skogsmaskiner inte kan låta bli att göra sitt jobb när det regnar, men det är tråkigt att se efteråt.

2007-08-22 @ 06:17:33
URL: http://inga.blogg.se
Postat av: Lena

OCH.
När vi kom för att "hämta" några flera kantareller på nya kantarellstället....
Inga träd?
Skördaren hade kört mitt över "mina" kantareller. Halvt under en sten hittade jag fem stackare som stod och darrade av skräck. De fick åka svampkorg hem till mig!
Så var det med det kantarellstället. Lätt fånget - lätt förgånget? Eller?
/L

2007-08-23 @ 22:23:19
URL: http://momma.blogg.se
Postat av: Kirsti

Inga M:
Tackar! Håller fullständig med dig. Dagens skogsbruk ser mer ut som skövling än omvårdnad.. Men det handlar väl om pengar; maskinerna ska rulla dygnet runt, oavsett väder och årstid.
Lena:
Men vad trist!! Hoppas, hoppas att kantarellerna vågar sig upp nästa höst igen! Låter förresten nästan som att du plockat kantareller i "vår" blåbärsskog..;)

2007-08-26 @ 15:04:30
URL: http://naturligtvisfritid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0