Nya körmedlemmar..

Nu verkar det vara riktig vår på gång!
Äntligen.
Fast de som bott här uppe längre än jag säger att den är här i tidigaste laget om man jämför med andra vårar. Men jag tänker vägra jämföra! Tänker bara njuta av att den är på G!
Det har varit en lång vinter.. Den längsta hittills i mitt liv, faktiskt.
Fast folk här uppe säger såklart motsatsen om det också. Tydligen har denna vinter varit mild, kort, snöfattig..
Jag tycker bara att den varit nog så lång. Punkt slut.

Nya körmedlemmar denna morgon var:
Rödhake, koltrast och storspov.
Och björktrastarna har kommit. Och gräsänderna. Och två tranor flög över vårt hus i söndags.
Tidig vår eller ej.. Vårfåglarna är här nu och då är det vår. Och jag njuter!

Cyklade i morse till jobbet.. För första gången detta år. Och vägen var cykelvänlig hela vägen fram.
Snö och is har verkligen gått upp i rök under de senaste dagarna!

På hemvägen stannade jag till vid en äng. Eller rättare sagt en leråker.. Där brukar svanar och tranor landa ungefär vid den här tiden på våren.
Idag fanns där dock inget större än änder och frustrerad blir man ju när kikaren ligger kvar hemma.
Gräsand fanns där.. det gick att se utan kikare. Men säkert missade jag flera andra rastande arter. Får helt enkelt nöja mig med att konstatera att det var änder.

I morgon kommer kikaren att ligga i ryggsäcken. Har redan packat ner den för att inte glömma.. Vägrar skrubba lera från gympadojor och byxben ytterligare en eftermiddag.
Gjorde nämligen ett litet försök att gå efter ängskanten, lite närmare fåglarna för att se vad det var.
Driven av nyfikenheten och blind för all gegga som dolde sig under fjolårsgräset.
Blindheten gick dock fort över när jag kom tillbaka till cykeln och vägen.. Skorna hade extrasulor i form av 5 cm lera och byxbenen blir nog aldrig riktigt lika rena som de var innan fågelflocken landade där mitt ute på ängen.
Och trots denna leriga ansträngning fick jag inte reda på vad det var för fåglar. Typiskt.
Hoppas de är kvar där i morgon. Måste nog trampa i väg några minuter tidigare mot jobbet så jag hinner stanna till och svepa över ängen med kikaren..

Kommentarer
Postat av: Luna

Känner igen mig. Jag kan absolut inte gå ut utan kamera, och har jag kikaren i ryggsäcken kan jag lova att det kommer en Kungsörn rakt över huvudet på mig o jag inte hinner få upp kikaren, men det är lite tungt att gå med både och runt halsen, särskilt om man går med stavar. Men jag är alltid så rädd att jag ska missa något. Mina drömfågel som jag ännu inte sett är Kungsfiskare och Steglits. Kungsörn vore tufft också.

2007-04-16 @ 21:16:05
URL: http://lunanimbus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0